En telemark-relatert test hadde vært på sin plass, med litt om ski, bindinger og sko. Det er jo ikke til å stikke under en stol at telemark har vært akterutseilt utviklingsmessig etter at rando kom på banen med lette sko og bindinger. Det Rottefella og NTN bido med var ikke akkurat noen revolusjon hverken kjøremessig eller hva vekt og gåfunksjon angår. Etter min første sesong på TTS etter utallige sesonger på Rottefella Riva, Chili etc, Linken og sist NTN før det ble TTS i år kan jeg ganske skråsikkert si at det ikke blir noen annen binding før det skjer noe svært drastisk på bindingsfronten. TTS er mer presis enn NTN, den er langt lettere, og den har en samme gåfunksjon som tech-bindingene(Dynafit etc). Jeg hadde en ganske skeptisk holdning i starten til om en tech-front virkelig kunne holde momentet som vil bli på tådelen med hard telemarkkjøring, men det har vært gjort til skamme til de grader. Så jeg ser virkelig frem til en nyansert test der man tester ski som ikke er klassiske "telemarkski", men gjerne lette og brede ski, som er det som mange går etter nå. Det innebærer jo selvsagt at bakski helst må være relativt stiv for å holde unna når man drar på litt. Den store utfordringen nå ligger på skoene, de ligger langt etter i forhold til vekt og stivhet hva rando-sko angår. Og pr i dag er det jo dessverre kun Scarpa TX Pro som har splint-feste foran slik at de kan brukes til TTS, men det ryktes at blant annet Crispi Evo kommmer til neste år. Så gjenstår det bare å se om noen andre produsenter kommer på markedet med lettere sko til de ulike bindingene.