Slenger meg på bølgen her, og skryt til trådstarter for initiativet! Er enig i at å lese skitester med alpinbinding også er fornuftig for telemarkkjørere, men det er utvilsomt en del faktorer som forsterker en skis oppførsel (enten positivt eller negativt) når man kjører med løs hel, og det som funker bra på alpin kan også funke bra på telemark, men ikke nødvendigvis! Det kunne derfor vært interessant å teste et bredt utvalg av ski med ulike egenskaper (radius, stivhet og stivhetsprofil, rocker profil, ulike lengde osv) for å identifisere gode egenskaper ved en . Gjennom mange år med telemark har jeg gjort meg opp mine egne erfaringer om hvordan den ideelle telemarkskien bør være, og hvorvidt dette er mest knyttet til egne preferanser eller vil være den gjengse oppfatning blandt telemarkkjørere flest kan kanskje en skikkelig telemark test hjelpe meg å svare på:)

Når det gjelder skikategori mener jeg frikjøringsski (inkl lette ski for topptur) er mest interessant. Alle ski MÅ ha like bindinger, og f.eks. er forskjellen mellom NTN og 75mm så stor at dette vil fullstendig dominere. Her mener jeg NTN er det de fleste sverger til i dag. Stiller gjerne både med ski (Stereo Sonorous, Volkl Kuro og Faction Candide 3.0 (topptur), alle med NTN) og stiller gjerne som tester.