Må alikevell stille meg noe spørrende om en ski faktisk funger dårligere med NTN bindinger enn med Alpinbindinger eller omvendt som er nevnt tidligere i tråden.Sånn i utgangspunktet er vel ikke en Eks.Black Crows ski Dårligere ej heller bedre på Telemark enn med Alpinbindinger..Om FriFlyt gjør en Test av Frikjøringski,vil jeg jo virkelig annta at testvinneren absolutt bør være testvinner selv med NTN bindinger,men det er mulig andre har en annen oppfattning enn meg der.
Tror dette kommer veldig an på hva du mener med "dårligere" og "bedre". Det krever litt mer plass å kjøre telemark i forhold til alpint (i hvertfall for meg) og derfor vil ski med lang svingradie oppføre seg mer tungkjørte på telemark enn alpint. Kvaliteter som gir en god frikjøringsski er jo ofte relatert til fartsstabilitet og støtte i landinger, og en ender dermed ofte opp med en relativt stiv ski med lang radie. Derfor kan det jo hende at noen av testvinnerne i frikjørings-klassen bli litt for mye til telemark, spesielt til hverdagsbruk med skog og kratt og slitne lår osv... På den annen side, en fartsstabil ski blir ikke mindre fartsstabil med telemarkbindinger.
MEN: hvordan en ski oppleves henger i stor grad sammen med teknikken til kjøreren. Min mening er at dette blir enda med utslagsgivende på telemark enn alpint siden de fleste telemark-kjørere er selvlærte og at det er et hav av forskjellige teknikker der ute.
Dette kompliserer jo selvfølgelig test-arbeidet. Hvis du har fem testere som alle opplever skien helt forskjellig. I tillegg er det ganske stor forskjell på kjøreegenskapene til bindingene på markedet. En uvant binding kan derfor påvirke kjøre-opplevelsen mer enn selve skien. En strategi kan derfor være å montere bindiger der bøyemotstand etc kan justeres i felten (eksempelvis 22 designs hammerhead/ axl eller g3 enzo/enzoR) eventuelt å montere inserts i testskiene så kan testerne bruke de bindingene de vil.