Det er mer enn bare stivhet som er viktig. Jeg har tre sko nå: lange rs 130 (alpin racing sko), dynafit mercury og dynafit tlt5 performance. Fleksen på randoskoene treffer litt hardere enn alpin-skoen, og istedet for å bli hardere og hardere har de gjerne partier vor de kollapser litt -har ikke sett dette på mercury'en...men den har det sikkert den også, men den er så stiv at jeg ikke utfordrer den. Hvis skoen ikke passer foten din vil det kunne påvirke stivheten, det vil også kunne bety at du må kneppe uforholdsmessig hardt slik at du mister komfort. TLT5'en er designet rundt å sitte tett intill foten. Ved å ha en tight fin fit, oppnår den meget gode kjøreegenskaper på en sko som veier mindre en fjellskoene mine - vidunderlig oppover og god nedover. Har du bred fot vil du slite med den. Mercury'en arver mye fra tlt5'en. Ikke like vidunderlig oppover - man føler at man faktisk må gå..., mens den nedover gir litt mer trykk til å klemme gjennom skarelag osv - hvis man har kraftige nok ski. Mercury'en er litt bredere, noe som gjør at jeg sliter litt med fit'en.Maestrale er kjent for å ha veldig god fleks, men er mykere enn tlt5 - men jeg har ikke prøvd den...så skal ikke uttale meg skråsikkert. På siste tur ned Gaustatoppen stoppet jeg og kneppet opp (et hakk) skoen fordi mercury'en ble for hard for vindbølgene som var der...hadde fleksen vært mer som i alpinskoen hadde jeg trolig ikke gjort det.(Mercury'en er forøvrig den beste rando-skoen jeg har kjørt - selv om den ikke er perfekt...største drawback for meg er at jeg synes skaftet er litt for rett, men det kan fikses med en spoiler)