Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark-ski Pudder + jibbing mulig?
#181039 01/04/2013 1:19 PM
llIH Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

HalloFørste gang jeg skriver i FriFlyt forums.Jeg har stått på telemark i noen år. Men har alltid problemer med å stå i løssnø og på harde kanter og humpler. Jeg har Scarpa T2X, Linken bindinger og K2 Twintip ski: Fujative 2007.Har dere noen ski å anbefale til pudder og toppturer, men som kan brukes i parken til bigjumps? Jeg er glad i å ta rotasjoner. 180, 360 etc. Jeg har sett litt på forskjellige rocker ski. Er det en stor fordel med Rocker på tip og tail? Jeg skal i alle fall ha rocker foran uansett. Det høres ut som noe jeg kunne like. Er på budsjett så har ikke allverdens med penger akkurat nå. Men hvis det er umulig å få det til nå kan jeg begynne å spare. (Burde jeg bytte bindinger?)

Re: Telemark-ski Pudder + jibbing mulig?
llIH #181040 03/04/2013 6:06 PM
GTL Offline
Fersking
Fersking

Hei,

Kult at du jibber på tele:) Mange ski som kan funke til begge deler, Atomic Blog er en mulighet, den kan du sikkert få til en god pris. Evt sjekk ut bruktmarkedet, mye fint der til en hyggelig pris. Skal du ha en leken ski, hadde jeg valgt en med rocker i begge ender.

Men, det viktigste er å være mye på ski, øve, øve øve!! Putt penga i heiskort og kjør på de skia du har:) Lykke til!

llIH #181041 03/04/2013 11:45 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

hei! tror e kjører noe av samme stil som deg smile har kjørt på et par K2 obsethed i en stund er utrolig fornøyd med de.skia er noen freeride ski med rocker framme og bak det gjør skien veldig leken å att de flyter godt løssnø.har også kjørt en stund på linken binding syntes den er en god binding med rå kant presisjon men den har veldig dårlig fjøring/motstand spesielt for parkkjøring den mangler DRA-PÅegenskaper.anbefaler å sjekke ut litt om bindinger som hammerhead og Black Diamond O1 eller (NTN+sko).

llIH #181042 04/04/2013 9:28 AM
Fersking
Fersking

Hvis du har Scarpa tx eller Tx pro sko så ville jeg testa TTS bindingen. Video med den i bruk her: Utrolig lett, mer kantstabil en noen annen telis binding og takler skikkelig drapå kjøring. Du har i tillegg muligheten til å låse fronten slik at det skal ekstrem belastning til for at den løser ut. Kjører kun åpen selv. http://www.youtube.com/watch?v=ZhF5j8L3BTs Skia er stor. 170 i front og 141 under foten. Trenger ikke kutte fellene for å få dem til å passe smile

Bilde etter dropp, ikke meg dog smile : http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200403665587270&set=a.1098671060045.2017202.1024688740&type=1&theater

llIH #181043 04/04/2013 1:16 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg ha fått meg noen twintip ski som ikke er for breie, kanskje 95-100 under fot. Det skulle passe til kjøring i park og uten om løypene. Hvis du får råd til bindinger er NTN det beste etter mitt syn, men prisen er en stor ulempe. et billigere alternativ er hammerhead bindingen fra twentytwodesigns. Jeg startet også med linken og scarpa T2 funker fett det og. kjør på og ha det fett!

llIH #181044 04/04/2013 6:05 PM
Entusiast
Entusiast

har aldri prøvd med telemarksbinding på ski før.. men Line Sir Francis Bacon er kanskje et fett valg? 108mm under fot, da får du jo en fet ski som du kan ha det fett i parken med og i puddern smile hvis du ser på Karl Kristian Muggerud så bruker han jo SFBen i parken like godt som han bruker den i puddern smile tenk på den skien kanskje?

llIH #181045 07/04/2013 10:50 AM
Medlem
Medlem

Kjører Line Opus med NTN Freedom binding. Fet ski, men jeg holder meg utenfor parken for det meste. Lenge siden jeg solgte mine K2 Public Enemy ski med cobrabinding. Men kult å kunne dra litt rotasjoner når man er i dyp pudder. Som jibbelars foreslår er Sir Francis Bacon en fin ski å sjekke ut. Den har mye de samme egenskaper som opus, men smalere og passer nok dermed bedre i parken. Eller så kan jeg også anbefale Obsthed, men denne er nå byttet ut til fordel for Pettitor og jeg tror ikke den er like kul å kjøre. Line Chronic er en nice jibbeski som du kan også vurdere.

llIH #181046 10/04/2013 9:32 PM
llIH Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar alle sammen. Skal sjekke ut de øvrige skiene og bacon. Ønsker meg veldig ntn binding altså. Men har ikke råd nå. Kan jo ha det som et nesteårs-ønske. smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå