Hei, blir litt forvirret, hva er du egentlig ute etter? Primært topptur eller primært pudder-ski med mulighet for å gå av og til? Blir dette dine primære skipar eller er det et tillegg til de du har fra før? 

Hvis det er primært topptur-ski du er ute etter ville ikke jeg ha valgt Hellbent. Jeg ville ikke hatt bredere en ca. 90 mm på midten. En ting er vekten. En annen er at er det hardt og bratt og du må traversere eller gå sikk-sakk oppver er det lite gunstig med så brede ski. Twin-tip kan du ikke stikke ned i snøen, typisk nyttig når man må sette igjen skiene for å klyve opp på toppen.Marker F12 er etter min mening en dårlig binding. Har dem selv men vi aldri kjøpe slike igjen. Problematisk mekanisme for å kobble mellom gå/kjøre som lett iser. Jeg ville heller sett på Fritschi Diamir eller Dynafit. Å gå topptur i vanlige støvler er selvsagt mulig men de er tunge og stive og lite bevegelige.  Sålen er ikke egnet til å klyve/klatre med. En toppturstøvel vil som regel være bevegelig i ankelen på oppturen men kan låses i kjørestilling. 

Er det pudder-ski du vil ha er sikkert Hellbent en god ski. Ikke prøvd dem selv men har jo fått mye god kritikk. Men hvis du ikke kjører switch ville jeg selv heller valgt en ski med early rise fremfor full rocker i hele skien, men det er litt smakssak. 

angpående lengde: Er selv tilhenger av litt lenger ski, men det er litt avhengeig av kjørestil etc. Kortere ski er en fordel når det er trangt, g man ønsker lekene ski, lengre ski gir mer flyt og stabilitet. Ski rundt 180 må vel være greit for deg. Hellbent ville jeg vel valgt i 179. 

For topptur og all-round egenskaper ville jeg definitivt hatt bindingen i hht. standard passering dvs. noe bakenfor midten.