Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp! (topptur ski)
#181017 29/03/2013 8:24 PM
Ols1 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Har planer om å kjøpe meg skikkelige pudderski. Disse skal brukes til toppturer osv. Har tenkt litt på k2 hellbent ski og marker tour 12 F. Men lurer på litt basic info. er 172 og tenkte på ski som er 180-185 blir det forlangt? burde jeg ha bindingen midtstilt eventuelt ha dem litt lengre bak? Og hvordan er det å gå toppturer med vanlige støvler og ikke randonestøvler?

Re: Hjelp! (topptur ski)
Ols1 #181018 30/03/2013 10:03 AM
Entusiast
Entusiast

Hei, blir litt forvirret, hva er du egentlig ute etter? Primært topptur eller primært pudder-ski med mulighet for å gå av og til? Blir dette dine primære skipar eller er det et tillegg til de du har fra før? 

Hvis det er primært topptur-ski du er ute etter ville ikke jeg ha valgt Hellbent. Jeg ville ikke hatt bredere en ca. 90 mm på midten. En ting er vekten. En annen er at er det hardt og bratt og du må traversere eller gå sikk-sakk oppver er det lite gunstig med så brede ski. Twin-tip kan du ikke stikke ned i snøen, typisk nyttig når man må sette igjen skiene for å klyve opp på toppen.Marker F12 er etter min mening en dårlig binding. Har dem selv men vi aldri kjøpe slike igjen. Problematisk mekanisme for å kobble mellom gå/kjøre som lett iser. Jeg ville heller sett på Fritschi Diamir eller Dynafit. Å gå topptur i vanlige støvler er selvsagt mulig men de er tunge og stive og lite bevegelige.  Sålen er ikke egnet til å klyve/klatre med. En toppturstøvel vil som regel være bevegelig i ankelen på oppturen men kan låses i kjørestilling. 

Er det pudder-ski du vil ha er sikkert Hellbent en god ski. Ikke prøvd dem selv men har jo fått mye god kritikk. Men hvis du ikke kjører switch ville jeg selv heller valgt en ski med early rise fremfor full rocker i hele skien, men det er litt smakssak. 

angpående lengde: Er selv tilhenger av litt lenger ski, men det er litt avhengeig av kjørestil etc. Kortere ski er en fordel når det er trangt, g man ønsker lekene ski, lengre ski gir mer flyt og stabilitet. Ski rundt 180 må vel være greit for deg. Hellbent ville jeg vel valgt i 179. 

For topptur og all-round egenskaper ville jeg definitivt hatt bindingen i hht. standard passering dvs. noe bakenfor midten.

Ols1 #181019 31/03/2013 8:00 PM
Ols1 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar. Har tenkt litt på dette nå og har kommet fra til at jeg vil ha toppturski som er gode på pudderfør istede for ren pudderski. Har tittet litt på forskjellige butikker og har kommet frem til noe lignende som dette.

BD Carbon Megawatt eller 4 Frnt Hoji, men er ikke sikker på om man kan kjøre switch med 4 frnt skia. Binding er jeg ikke sikker på enda (har uteluket marker pga isproblemer) og lurer på om dynafit radical er gode. Blir garantert å leke meg med utstyret så trenger noe som holder. Tenker da på hopp fra klipper osv så bindinga trenger å tåle en støyt. Skoene tror jeg blir Tecnica Cochise light  hvis ikke dere har noe annet å tipse meg om.

Takk nemlig for tilbakemelding og andre forslag.

Ols1 #181020 31/03/2013 8:21 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg har Megawatt med dynafit - bra ski, men det er ytterst sjelden at det er de som velges på topptur. De er forferdelige når det er hardt og bratt - dvs direkte skumle (trege og dårlig kantgrep). Jeg har de hovedsakelig for å utnytte flate turer når det er så mye snø at jeg ikke tør gå bratt. Jeg ville ha kjøpt to par ski hvis jeg var deg - brukt dersom økonomi er en sak.... Grunnen er at du ikke får en god kombinasjon til alt du ber om. En toppturski på 80-100mm med dynafit, og en pudderski med alpinbinding eller marker duke/baron.Dynafit mercury er også en sko du kan se på. God kraftoverføring....men noe rett i skaftet, men kan fikses med en spoiler.

Ols1 #181021 01/04/2013 8:09 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har G3 Saint ski med Dynafit ST bindinger. Skiene er med 122 - 93 - 112 brede nok til grei flyt i pudder, funger fint i preparert bakke med mindre det er veldig isete og er supert til topptur. Jeg bruker BD Quadrant støvler som har OK stivhet (120 flex, 4 spenner). For de store pudder-dagene har jeg Line Prophet 115 med Marker F12 binding. Men her i Norge er det sjelden de er absolutt nødvendige. (Kjekke å ha i Niseko).

Som sagt liker jeg ikke Marker-bindingene. Dynafit er glimrende, men med en ulempe: litt plundrete å få på når det er bratt, skiene må stå nogenlunde plant.

Ols1 #181022 01/04/2013 8:42 PM
Ringrev
Ringrev

Saint er en veldig bra ski - anbefales. Synes de fungerer bra også når det er isete, men det er mer en storslalomski enn en slalomski.