Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkutstyr til 9 åring
#181007 28/03/2013 11:10 PM
paalbn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Guttungen har i påsken fått smaken på telemark etter å ha kjørt på leid utstyr i noen dager.Da kommer spørsmålet opp å få kjøpt utstyr til gutten.Selv har jeg kjørt telemark i snart 25 år, så jeg har greit call på hva han trenger.Da han er 9 og at han trenger nytt utstyr oftere pga at han vokser raskt ønsker jeg først og fremst å kjøpe brukt.Spesielt med tanke på at han også må bli fora med alpint. Da sannsynligheten for at han kun vil kjøre telemark er relativt liten og med ca 30 skidager i året tror jeg at ha klarer å beherske begge stilarter greit.Støvler kjøpes nytt eller relativt ubrukt. Derimot ski med telemarkbinding i lengde rundt 140 cm har jeg vanskelig for å finne brukt.Er det noen som har noe peiling hvor jeg bør lete, finn.no er det kun "voksenstørrelser" å finne...

Re: Telemarkutstyr til 9 åring
paalbn #181008 29/03/2013 8:15 PM
Fersking
Fersking

Jeg ville sett etter noen brukte alpinski og bare fjernet bindinger/plate, plugget hull og montert telemarkbindingene.

paalbn #181009 31/03/2013 9:23 AM
Fersking
Fersking

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Ski/Juniorski.aspxJunior ski er tingen, mye billigere en alpin ski til voksne. Kjempepriser nå i påsken. Har selv en kunde som kjører sir francis shorty og er superfornøyd. Hun kjører med dynafit dog. Ellers ville jeg anbefalt deg nyeste NTN binding eller TTS ( som vi importerer ) Sko, bare å høre med din lokale butikk eller se på vpg / oslo sportslager. Mye bra og billig der ute nå. Hvis du ender opp med shorty til Telemark, vær obs på monteringen. Den var ikke lett å få perfekt på storebroren - opus.Lykke til. Synes du er heldig som har en 9 åring som ønsker begge stilarter!

paalbn #181010 31/03/2013 5:49 PM
Medlem
Medlem

paalbn #181011 01/04/2013 9:20 PM
paalbn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle tips. Fant noen volkl twintip ski til 50% hos den lokale sportsbutikken og for en 9 åring er dette en viktig del av skien.I utgangspunktet hadde jeg tenkt å sette på en cobra binding da denne er lettere i bruk for en 9 åring, men har de siste dagene vurdert NTN. Freedom kan jeg få til kr 2000,- (freeride enda litt billigere) og denne kan jo lette følge med videre på nye ski når høyden tilsier det. Setter man inn den extra soft fjær bør vel dette kunne være veien å gå. Noen med noen tanker om valg av binding?

paalbn #181012 03/04/2013 10:27 AM
Fersking
Fersking

Vil egentlig ikke anbefale NTN til en 9 åring. Selv med grønne fjærer og Freedom blir det stivere og mindre fleksibelt. NTN gir mer trøkk og stabilitet, men enn 9 åring har uansett lite å 'trøkke til med'. Vi som kjører Telemark aktivt ser at det gir best skiferdigheter med Cobra (el. tilsvarende) opp til 13-14år kanskje enda eldre.Er du interessert har jeg både NTN og Cobra du kan få kjøpt rimelig. En brukt junior Cobra vil trolig koste deg 4-500kr./Morten V. EriksenBækkelaget Telemark

paalbn #181013 03/04/2013 5:59 PM
GTL Offline
Fersking
Fersking

Hei! Kult med smågutter på Telemark! Støtter Morten her fullt og helt, ikke gå for NTN når han er såpass ung. ( og lett..) Kjensgjerning at små føtter får det i stiveste laget i NTN støvler, pga lengden på foten. Ville anbefale støvlene fra Garmont som de selger på idrettsbutikken.no. Har fire unger som alle har kjørt med disse. Billige, lette, og lengdemyke. Har blitt satt både 360.540, og 720 her i huset med disse. Støvlen er i tillegg varm, så klagingen en får fra de små om kalde føtter i alpin støvler blir borte:) Angående binding, så finnes det en junior Chilli fra rottefella som også er et godt alternativ, heller ikke kostbar.

Hilsen far til worldcup kjører og telejibber.

paalbn #181014 03/04/2013 8:57 PM
paalbn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk igjen. Da tror jeg holder meg til den opprinnelige planen om Cobra, siden jeg også hadde dette i tankene når jeg vurderte hva som skulle velges.Grunnen til at jeg vurderte NTN var rett og slett at jeg ikke viste at det fantes en extra soft fjær og tenkte at dette kunne være en mulighet.

Morten, er interessert i tilbudet ditt

Når det gjelder støvler hadde jeg Garmont i tankene, da han har høy rist og Scarpa var absolutt noe absolutt ikke passet foten hans. Her må vi nok teste alle modellene for å finne noe som sitter godt og passer foten.Heldigvis har vi noen skidager igjen slikt vi får testet litt mer før endelig valg blir tatt.

paalbn #181015 03/04/2013 10:26 PM
Fersking
Fersking

Heisan.Høres ut som du er på sporet av en bra løsning for junior!Kontakt meg på morten.v.eriksen@gmail.com så kan jeg trolig hjelpe deg med noen rimelig bindinger./Morten

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå