Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Jeg trenger gode råd om toppturski og utstyr.. :-)
#180924 22/03/2013 9:32 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Jeg vurderer å anskaffe meg ski for toppturer, og har ingen peiling på hva jeg skal lete etter mht skistørrelse/type, gåbindinger og sko. Er tenkt å brukes på turer på opp til 4 timer, med varierte snøforhold.Hva er fornuftig prismessig å legge seg på...

Meg: Mann, 182 cm og 95 kg. Og fullstendig uerfaren på dette området :-)

Håper noen kanskje kan hjelpe meg på vei :-)

Re: Jeg trenger gode råd om toppturski og utstyr.. :-)
Hugo Olsen #180925 23/03/2013 9:38 PM
Fersking
Fersking

Min erfaring er å fokusere på vekt. Det gjør turen opp mye mer behagelig og lårene er ikke helt skutt når du skal ned igjen. Jeg kjører marker baron bindinger for øyeblikket med det er tunge greier. Neste for meg blir dynafit bindinger+lette sko og ski. Ellers er det vanskelig å kjøpe feil. sjekk randosida til oslosportslager for tips http://www.oslosportslager.no/produktkategori/randonn%C3%A9eski-toppturski-5-2578.aspx

ps...hvis du går for dynafitbindinger må skoa ha dynafit "hull". skilengde....175cm-185cm. kommer an på om du vil ha maks flyt i løssnø. lange ski kan være ei plage hvis du kommer på is eller i steinete områder da. å blir for ustabile i høy fart på hard underlag. ingen ekspert men det er min erfaring i hverfall smile

Hugo Olsen #180926 23/03/2013 10:27 PM
Fersking
Fersking

Enig ang vekt. Gå for tech tå og lette randosko, gjerne med gåbelg så du kan lure inn et tele ombyggingskit og dra telemarksvinger iblant. Har en bildeserie omkring det på sida mi... Kjøp lette fullrocker pudderplank med god lengde, styr unna is og stein, og hold farta nede på hardt underlag. Så varer knean lenge, og du kan kanskje slite ut skian før de sliter ut deg... Og ta gjerne skredkurs før du blir tatt av .. og da kommer du ikke minst i kontakt med likesinnede.God tur!

algeir
Hugo Olsen #180927 24/03/2013 11:42 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar, alle innspill hjelper. Hva tenker du med god lengde Algeir, er det de lengdene Dukky nevner? Er det noen som har konkrete tips om ski og sko hvis jeg går for Dynafit bindinger..

Hugo Olsen #180928 24/03/2013 8:36 PM
Fersking
Fersking

Ski: K2 wayback eller coomback i 181 lengde. Lette og gode ski begge to. Om du bare skal ha ett par ski, ville jeg valgt comback på grunn av ekstra bredde, men wayback et supre ski på alt annet enn dyp løssnø, og veldig fine å gå med. Sko: Scarpa med 3 spenner er tilstrekkelig, 4 spenner er selvfølgelig best, f. Eks Scarpa maestrale. Det viktigste er at en spenne drar hælen på plass. Dynafit er sansynligvis den beste bindingen når du også vil at gåturen opp skal være grei. Styr unna Baron/duke til topptur. De er for tunge å gå med.

Hugo Olsen #180929 24/03/2013 9:28 PM
Fersking
Fersking

nå får du også sko med utskiftbar front og bakdel så de kan brukes til vanlig binding og dynafit (DYNAFITTitan TF-X) Scarpa er visst ikke særlig gode for folk med litt breie føtter etter det jeg har hørt., du må nesten dra å prøve sko. komfort er #1, lite som ødelegger en topptur som gnagsår og vonde føtter. kjøp sko hos noen som har peilig på tilpassing.wayback og coomback er flotte ski, men koster 6000,- paret da smile om du ikke er et supertalent kjører du nok like bra på ski til halve prisen. skoa er det viktigste delen av utstyret. Som custom69 sier, hælen må sitte som støpt ellers drar du på deg gnagsår på 10minutter.

Hugo Olsen #180930 01/04/2013 9:12 PM
Fersking
Fersking

Kjører Selv Med K2 coomback Ski, Scarpa Masterale Sko Og Marker Tour Bindinger. Men Bindingene Er For Tonge Å Gå på Topptur Med, Kjøp Dynafit. Har Gått På 3-5 Timers Turer Og Det Blir Tongt I Lengda, Så Jeg Må Bytte Ut Bindingene frown ellers Er Skia Og Skoa Og Anbefale! smile

Hugo Olsen #180931 07/04/2013 11:55 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Da var utstyret i boks :-) Takk for gode innspill fra dere som har svart. Har fått gode råd fra andre også underveis, og har prøvd å tilpasse utstyret etter ferdighetsnivå og bruk. Jeg endte til slutt opp med utstyr som jeg selv er fornøyd med, og har nå tatt mine første puddersvinger...Herlig!Jeg endte opp med Scarpa masterale sko (sitter som støpt), onyx bindinger og Black Diamond justice 185 ski. Nå gleder jeg meg bare til å komme opp i marka igjen!