Jeg brukte ett års tid på å "finne balansen" på skiene. Før det hatet jeg nedkjøringa på toppturer(!) fordi jeg ble så forbanna sliten av å kjøre i baksetet og tvinge skiene hit og dit. Men plutselig bare klikket det på plass, og nå kan jeg knapt vente til neste sjanse til å sløye skogspudder eller å kose meg i bratt vårslush.Skal ikke skryte på meg noen slags ekspertise på feltet, men vil bare trekke frem noen punkter som jeg føler er viktig for å få dreis på offpiste/løssnøkjøringa* "Drive the cuff" - dette handler om å stå sentrert på skien, balansert, la skien jobbe for deg istedenfor at du må slåss for å tvinge skien rundt. * "Committing to the turn" - man må tørre å bruke tyngdepunktet i kroppen, legge seg over og la skiene utøve krefter mot underlaget så du kan endre retning fort* "Weighting/unweighting/pumping" - man kan "hoppe" for så å benytte den korte perioden da skiene har mindre trykk fra underlaget til å sette seg opp til en sving, eller pumpe i løssnøen så man får bedre fart (spesielt på smalere ski, Sist vil jeg bare si at man kan lese på nettet om skiteknikker og finurligheter til øyet blir stort og vått, men "time on the hill" er det som tilslutt får det til å klikke på plass. Hvordan vet man når det har klikket på plass? Det vil du skjønne. Det vil ikke være noen tvil. 
Beklager all nynorsken.. miljøskadet av TGR og TTips..