Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp haster: Lengde på Vökel Mantra m/Marker Duke 16 bindinger
#180879 17/03/2013 8:33 PM
chevron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei alle sammen.

Har et sett med Vökel Mantra ski m/tupp rocker og Marker Duke 16 bindinger.

Lengden på skiene er 184 cm. Jeg er 1.91 cm og 84 kg. Planer om løssnø/pudder og fjellturer/toppturer med en kamerat på telemark. Annser meg selv som over gjennomsnittet god på carving ski i bakk og har middels i terreng.

Vil disse bli for korte for meg? Har ikke tenkt å "peise" på men heller svinger og kos nedover.

Setter stor pris på raskt svar med innsikt!

Mvh André

Re: Hjelp haster: Lengde på Vökel Mantra m/Marker Duke 16 bindinger
chevron #180880 17/03/2013 10:56 PM
Fersking
Fersking

Jeg synes de er for korte for deg. Kjører selv telemark med ski på 1,80-1,90 er selv 172. Kjører alt fra bakke, skog og topptur.

chevron #180881 18/03/2013 11:07 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg synes også dette høres kort ut. men det virker ikke som du har veldig mange andre alternativer for denne turen. så da får det heller holde. det vil jo fungere. selv om du kunne hatt bedre flyt med noe lengre. men jeg ville sett på noe over 190cm neste gang du kjøper ski.

chevron #180882 18/03/2013 2:49 PM
chevron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mulig de kansje er det, men ser bare for meg at ski på 1.90 til 195 bli veldig mye ski å stå på.

Skiene er ikke kjøpe enda, må bestemme meg ikveld. Var innom XXL på Alnabru og fikk tilbud på;

K2 Hardside lengde 187cmMarker Baron bindinger

Sum 5500 kr med montering.

Hva ville folket godt for?

chevron #180883 19/03/2013 12:38 AM
Fersking
Fersking

Hei.Jeg er 1.90 og har hatt Mantra i 184 cm. Byttet de raskt ut da de ble for korte, spesielt i pudder. Gå for kroppslengden evt +5-10 cm hvis skiene har mye rocker. Gotama eller tilsvarende i 194 cm burde være et godt utgangspunkt.

chevron #180884 19/03/2013 11:06 AM
chevron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar pudderjeger´n. Tør jeg spørre hva du syntes ble feil? Jeg har bare stått på rene carvingski, som ikke er lengre en 170 cm, så har naturlig skepsis for å kjøpe ski som er 1.90 cm. Kommer fortsatt til å beholde carvingskiene for bakkekjøring. Men hadde vært greit om de nye ikke er helt ubruklige i bakken.

Bare de ikke blir for vansklige å svinge med med litt skog så.

Men er en aktiv forumbruker andre steder, og er veldig klar over at flertallet bruker å ha rett, så hvis det er lengre ski som skal til. Så får det neste bli det.

chevron #180885 19/03/2013 3:40 PM
Fersking
Fersking

Har selv kjørt (og kjører fortsatt endel) på Mantra. Lengden på disse avhenger mye av hvor leken du vil ha skia. Uansett lengde vil ikke dette være en typisk pudderski med god flyt! jeg har valgt en kort lengde (kropslengde +1-2 cm = 178) til tross for at jeg er relativt tung. Dette gir en rask og morsom ski både i løypa (rene storslalomskia) og i skogsterreng offpiste, men absolutt ikke den store flyten i dyp pudder. De lange lengdene av Mantra (191 cm) blir en ski med veldig langt skjær (ingen taper), en typisk crusingski for lange svinger, men fortsatt uten den store flyten i pudder (ikke veldig bred, og relativ stiv). 184 blir en mellomting, men tror fort den kan erstatte carvingskiene dine i bakken, og at du raskt vil se deg om etter nye topptur/pudderski.

chevron #180886 20/03/2013 6:57 PM
chevron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har selv kjørt (og kjører fortsatt endel) på Mantra. Lengden på disse avhenger mye av hvor leken du vil ha skia. Uansett lengde vil ikke dette være en typisk pudderski med god flyt! jeg har valgt en kort lengde (kropslengde +1-2 cm = 178) til tross for at jeg er relativt tung. Dette gir en rask og morsom ski både i løypa (rene storslalomskia) og i skogsterreng offpiste, men absolutt ikke den store flyten i dyp pudder. De lange lengdene av Mantra (191 cm) blir en ski med veldig langt skjær (ingen taper), en typisk crusingski for lange svinger, men fortsatt uten den store flyten i pudder (ikke veldig bred, og relativ stiv). 184 blir en mellomting, men tror fort den kan erstatte carvingskiene dine i bakken, og at du raskt vil se deg om etter nye topptur/pudderski.

Takk for supert svar Zapffe. Var egentlig det jeg hadde en liten følelse om at de ville. Så skal lete videre etter noen ski med noen litt lettere bindinger.

Tenker iallefall selv at jeg skal ha meg noen ski som ligger rundt 1.85 - 1.89 cm og 100 mm + under foten. Hva det blir vil tiden vise. 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå