Ny toppturski med NTN Freedom - Dynafit eller Volkl Nanuq?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei! Jeg har hatt en randopakke hvor jeg har hatt en allroundski på 4,2 kg med Marker Baron påmontert og Crispi Evo sko. Nå har jeg lyst på en lettere pakke, og tenkte at jeg skulle konvertere til NTN i samme slengen. Har gått mye toppturer med utstyret mitt og ser på meg selv som en habil alpinist. Telemark derimot er jeg helt blank på. Så da må jeg ha litt hjelp fra de kloke hodene der ute! Det jeg tenker er en ski som er relativt lett, da dette utstyret omtrent kun skal brukes til topptur. Skien burde ikke være veldig vanskelig å kjøre på, siden jeg som sagt er ny i løshæl-klubben. Så det jeg egentlig vil ha er en litt lettere allround ski som har gode kjøregenskaper. Har da sett på noen ulike skipar: EDIT: Jeg trenger ikke det letteste utstyret. Viktigste er at det er en god ski å kjøre på som gir mye glede nedover! Min nåverende setup veier 11 kg (ski, sko, binding), så uansett hva jeg velger nå blir det nok ca 2 kg lettere + bedre gåfunksjon enn Marker Duke! - Dynafit Mustag Ata (178/187) Mål: 118 - 88 - 110 Vekt: 1335 g - Dynafit Manaslu (178/187) Mål: 122 - 95 - 108 mm Vekt: 1430 g - Volkl Nanuq (177/184) Mål: 131 - 96 - 114 mm Vekt: 1650 g - Hvor lange skal skiene være?
- Hvilken ski er best allround?
- Evt andre ting jeg burde tenke på?
Jeg er 179 cm høy og veier 75 kg. Bindingen jeg skal sette på er NTN Freedom (1600 g ca), og skoen jeg putter nedi er Scarpa TX. Foreløpig er Nanuq'en den jeg er mest interessert i. Takk for alle svar! Mvh Simen
|
|
|
 Re: Ny toppturski med NTN Freedom - Dynafit eller Volkl Nanuq?
|
Medlem
|
Medlem
Hei, og kjekt at du kommer TIL telemark! Tror alle skiene er bra, holder en knapp på Vølkl, men har ikke prøvd noen av dem. Ville kjøpt dem i den lengden som er nærmest din egen høyde, men lenger enn deg selv (typisk 180-185 ish). Ulempen med lette oppsett på telemark er binding+sko. Uheldigvis er NTN systemet primært utviklet for nedoverkjøring, selv om rottefella prøver seg med "topptur-bindingen" freedom er den fortsatt tyngre enn de mest topptur-vennlige alternativene for 75mm normen, feks voile switchback variantene. Hovedproblemet er likevel ntn skoene, disse er ikke utviklet for å være lette, og er etter min mening det desidert svakeste leddet i ntn-topptur komboen. For den gamle 75mm normen finnes det noen lettere sko, men også her har utviklerne oversett trenden på alpinmarkedet med lettere mer kjøre-orienterte sko. slik det er i dag er de lettere og lavere telemark skoene litt vel myke. Det letteste alternativet er å gå for den såkalte TTS (google) bindingen sammen med et på scarpa F1 sko. Ulempen med dette er selvfølgelig mindre stabilitet i nedkjøringene, i tillegg er F1 serien til scarpa ute av produksjon, og TTS dyr og litt vrien å få tak i. Tror det er en nettbutikk i nordnorge som importerer disse, bjurfjord sport eller noe slikt. Forresten: F1 sko finnes på tilbud rundt forbi, sjekk sportsnett og oslo sportslager for eksempel
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for svar! Ja, jeg er klar over at en NTN-løsning ikke er det letteste. Men tror at jeg likevel kommer til å merke stor forskjell, da mitt nåverende utstyr veier 11 kg (ski, sko, binding). Jeg har allerede kjøpt Freedom-bindingen og Scarpa TX-skoen, så har desverre ikke mulighet til å gå for en 75mm løsning. Ihvertfall ikke med det første - kanskje dette blir det neste? :-D Tror forresten jeg formulerte meg litt feil i posten i sted; det blir mest toppturer, men også noen turer i bakke for å lære meg tele-svinger! Så jeg trenger ikke Dynafit-type lett utstyr :-) Men da må det bli Nanuq 184 cm i såfall?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
ser den, og er enig i at du kommer til å merke forskjell. Jeg ville valgt 184 i hvertfall. (er 182 og 80kg) Du kan jo eventuelt vurdere storebroren nuataq også i 186, men vær obs på at mange (inkludert meg selv) ikke liker full rocker til telemark når det blir hardt. For meg blir det litt gyngestol-aktig
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har byta til Dynastar sine HM ski 107 med Freedom. Veier 1.98 per ski, hittil i sesongen svarer dei til forventningane. Dei leverast i 184, perfekt for deg. Får dei billig på Telemark-Pyreeneene...
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
hei...pga for mye utstyr så har jeg en k2 sideseth årsmodell som rett og slett ikke har blitt brukt. Den veier litt mer men er en veldig bra ski som har høstet masser av lovord i tester. Blandt annet her i Fri Flyt..Funker best utenfor løype, men er slett ikke galen i bakke med de målene den innehar.. ntn freedom montert..skostørrelse 26,5. Kan ta ntn bindingen du har kjøpt i innbytte? Lenge 181..Noe for deg? Steffan
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Scarpa TX Pro er antagelig ganskel smart, siden de funker både i NTN (som jeg bruker de til) og til TLT (som er mitt neste prosjekt). Jeg skal kjøpe Dynastar Cham 87 High Mountain med TLT, men venter på vårtilbudene... Har allerede vanlige Cham 97, og er VELDIG fornøyd! Har vært igjennom en periode med VELDIG breie ski, men synes de er for "plankete" i stort sett annet enn bunnløs pudder.... og hvor ofte har du det? Lykke til med valget!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det letteste alternativet er å gå for den såkalte TTS (google) bindingen sammen med et på scarpa F1 sko. Ulempen med dette er selvfølgelig mindre stabilitet i nedkjøringene, i tillegg er F1 serien til scarpa ute av produksjon, og TTS dyr og litt vrien å få tak i. Tror det er en nettbutikk i nordnorge som importerer disse, bjurfjord sport eller noe slikt. Forresten: F1 sko finnes på tilbud rundt forbi, sjekk sportsnett og oslo sportslager for eksempel Mindre stabilitet? Kjenner meg ikke igjen. Jeg har NTN Freeride, NTN Freedom, og TTS. På en skala fra 1 til 10 i stabilitet, gir jeg Freedom ca 7-8 i stabilitet, Freeride 8-9, og TTS ca 25... ;-)
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
JLB: interessant at TST bindingen er såpass stabil, det overasker meg. (Positivt) Bare for ordens skyld: Jeg henviste til kombinasjonen TST og en Scarpa F1 variant, har du erfaringer med denne komboen? i såfall, gir dette fortsatt 25 i stabilitet?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vet du at i bakerste hakk er altså TTS helt rå på kraftoverføring, tenk Hammerhead/Axl i kraftigste posisjon, og legg til 25%, minst....Jeg bruker TX Pro, og kjenner ikke til F1. Men ser på Burfjords hjemmeside at Bjarte Hollevik filmer seg selv med håndholdt kamera med F1 og TTS. Om man ser bort fra noe åpenbar rusten teleteknikk, ser man jo uomtvistelig at komboen leverer. Legg merke til at han bruker Liberty Genome (141 mm på midten!), og at begge skiene er paralell mot hverandre hele tiden. Ingen vingling på en rusten telemarker på ei så brei ski = meeeget god stabilitet og kraftoverføring :-) http://www.burfjordsport.no/videos-1-tts-bindingen
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ja, den video.. hehe.. ble tatt på tur nr to eller tre i år på telemark. Skal få tatt opp ny video, venter bare på å få den nye skia vi lager oppover fra test. Så blir det den ultimate lettvekst test på tele. TTS med Scarpa F1 og vår nye allmountain ski med en vekt på ca 1400 gram. Da er skia 187 lang, og har dim 141-111-131. Ok vekt på såpass stor ski. Her kjører vi begge på den skien fra i dag.http://www.youtube.com/watch?v=KO-D1s8PULg Jeg kjører rando. Skal få meg noen turer på Scarpa F1 sånn at jeg kan gi ordentlig tilbakemelding. Telekjører på video bruker NTN freedom og tx pro.Litt inhabil siden vi importerer TTS til Norge, men har ikke vært borti mer stabil binding. Klarer ikke kjøre NTN lenger Sikkert blitt litt skada etter mye tid på TTS.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Telekjører på video bruker NTN freedom og tx pro.Litt inhabil siden vi importerer TTS til Norge, men har ikke vært borti mer stabil binding. Klarer ikke kjøre NTN lenger Sikkert blitt litt skada etter mye tid på TTS. Vel, på videoen jeg refererer til bruker telekjøreren jeg ser Scarpa F1 og TTS, som fortalt på Burfjords hjemmeside... Vi er uansett enig i at bindingen er stabil, svært stabil faktisk. Dynafit oppover-egenskaper hjelper også på. TTS er et fremskritt i tele-verdenen :-)
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Dette er veldig interessant, må innrømme at jeg har litt problemer med å svelge at det ikke er særlig forskjell på kjørekontrollen med tx pro og F1, Hvis F1 er så stabil, hvorfor har ikke alle telemarkso kun to spenner og vekt på 1300 gram? Uansett, bindingen virker å være svært funksjonell, men hvordan funker den til dropping for eksempel? Har hørt en del negativt om tech-systemet generelt til dropping og hard-kjøring, men aldri prøvd selv. Vil den løse ut, eller kjører dere med låst frambinding? Til slutt må jeg si jeg er imponert over hvor flinke og framsynte dere er i Burfjord sport, tror det er mange som har en del å lære av innsatsviljen og markedsføringen deres. Tøft at dere satser på TTS!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Det er forskjell på kjørekontrollen, grunnen til at alle ikke kjører F1 skoa er at den passer kun Tech inserts og dermed TTS. Det er jo en rando sko, sum funker meget godt som telesko. Kjenner en kunde som bruker F1 som sin eneste tele sko. Det som er litt artig er at F1 skoa funker meget godt, den er ikke like bra som TX pro. Men en ok god tele sko. TTS funker helt fint til dropping, skal du kjøre ekstra heftig og bratt ville jeg låst. Selv kjører jeg den med åpen hele tiden, aldri løst uventet ut. Kun når den skal. Gleder meg til å teste den sammen med proto skia vår. Lettere tele kombo tror jeg nesten ikke er mulig å få tak i til pudder jakt. Og takk for rosende ord!
|
|
|
|
|