Hei!
Jeg har hatt en randopakke hvor jeg har hatt en allroundski på 4,2 kg med Marker Baron påmontert og Crispi Evo sko. Nå har jeg lyst på en lettere pakke, og tenkte at jeg skulle konvertere til NTN i samme slengen. Har gått mye toppturer med utstyret mitt og ser på meg selv som en habil alpinist. Telemark derimot er jeg helt blank på.
Så da må jeg ha litt hjelp fra de kloke hodene der ute! Det jeg tenker er en ski som er relativt lett, da dette utstyret omtrent kun skal brukes til topptur. Skien burde ikke være veldig vanskelig å kjøre på, siden jeg som sagt er ny i løshæl-klubben. Så det jeg egentlig vil ha er en litt lettere allround ski som har gode kjøregenskaper. Har da sett på noen ulike skipar:
EDIT: Jeg trenger ikke det letteste utstyret. Viktigste er at det er en god ski å kjøre på som gir mye glede nedover! Min nåverende setup veier 11 kg (ski, sko, binding), så uansett hva jeg velger nå blir det nok ca 2 kg lettere + bedre gåfunksjon enn Marker Duke!
- Dynafit Mustag Ata (178/187) Mål: 118 - 88 - 110 Vekt: 1335 g
- Dynafit Manaslu (178/187) Mål: 122 - 95 - 108 mm Vekt: 1430 g
- Volkl Nanuq (177/184) Mål: 131 - 96 - 114 mm Vekt: 1650 g
- Hvor lange skal skiene være?
- Hvilken ski er best allround?
- Evt andre ting jeg burde tenke på?
Jeg er 179 cm høy og veier 75 kg. Bindingen jeg skal sette på er NTN Freedom (1600 g ca), og skoen jeg putter nedi er Scarpa TX. Foreløpig er Nanuq'en den jeg er mest interessert i.
Takk for alle svar!
Mvh Simen