Hei Audun,Fly og dere andre
Toppturer har alltid et element av risiko i seg. Det er risikoidrett. Vi som ferdes i naturen ofte må nøye vurdere hvordan denne risikoen kan gjøres liten og akseptabel samtidig som vi må akseptere at den aldri vil være lik null. Toppturer innebærer alltid noe risiko. Du må ha en viss risiko for å føle at du lever- men ikke tøye grenser. Det å beherske naturen gir en frihet - det er å leve. Risiko er en del av dette bildet. Den må mesters - ikke tøyes, men den er der alltid.
Det å dra på topptur alene er etter min mening forsvarlig når det gjøres på rett måte.
Kunnskap og planlegging må til for å holde risikoen på et akseptabelt nivå.
Å ferdes i fjellet alene på topptur øker konsekvenser av ulykker. Det er også alltid mye hyggeligere å dra på topptur sammen med andre. Man bør derfor generelt dra på tur sammen - ikke alene. Men hvis alternativet av og til er ikke drar på tur fordi ingen vil bli med, så blir det en avveining.
For meg er skred den store trusselen på topptur. Konsekvensen av å bli tatt av skred er høy og kan ofte bli fatal. Kameratredning er som oftest eneste alternativet til redning - men gir ingen garanti for å overleve. Blir man tatt av skred alene, er utfallet fatalt. Det er ingen som kan redde deg om du blir begravd. Det innebærer at du må bruke strengere regler på topptur når du går alene. Du må unngå skredfarlig terreng hvis det er skredfare og du må planlegge ennå nøyere rutevalg.
Den andre store risikoen er å bli skadet i fall. Sannsynligheten for det er mye større enn for skred, men konsekvensen er mye mindre og du kan ta forhåndsregler. Du bør melde fra hvor du planlegger å gå, når du er tilbake etc. Sikkerheten øker om du har mobildekning eller satelitt-telefon. Du bør videre ha med deg utstyr for overnatting/overlevelse ute hvis du skulle bli skadet og ute av stand til å komme deg ned av fjellet. Du bør ha ekstra sikkerhets og førstehjelpsutstyr. Planleggingen blir ennå viktigere.
Å dra på topptur alene er et personlig valg der risikovurdering må gjøres ekstra grundig. Jeg synes det er forsvarlig å dra på tur alene hvis du følger visse spilleregler. Jeg mener det er bedre å dra på tur alene, hvis du ikke får med deg noen, enn å sitte hjemme. Men du må vite hva du driver med, konsekvenser, risiko og ta forhåndsregler. Best er det å dra på tur sammen. Snøskred er den store trusselen. Dette må unngås.
Si gjerne din mening!
PS God bedring Flyt! Mitt lår er nå v blått og gult men jeg har startet treningen og det går mye bedre - og om en ukes tid skal jeg på tur igjen:-)Fjellfalk