Vi har vel alle irritert oss over "dansker i bakken". Selv om ikke alle de som ploger og stanser opp under heng er dansker, har vi alltid kalt dem det. Jeg har funnet en annen kategori ski-gledesdrepere; nemlig doserne.En doser er barn mellom 4-12 år som står på blades. De har ikke staver, men en hjelm som er like stor som de selv. Doserne henger i støvlene, helst litt bakpå, med skituppene pekende på skrå mot hverandre. Allikevel oppleves de som regel i stor fart, rett ned bakken, uten særlig motiv for kjøringa si. I bunn og grunn er det jo perfekt at små barn er ute på ski, men det finnes også noen ulemper. I og med at gjennomsnittsdoseren ikke er høyere enn 80-100 cm er han/hun vanskelig å få øye på. For det andre kjører doserne overalt. De kan ligge/stå/kjøre under hoppkanten, under heng, i pipe`n og i heistraseèn. De har ingen sperrer og kjører ofte langt over evne. Mange ganger lurer jeg på om de i det hele tatt stopper. Mitt forslag er å montere opp små rotonder på hjelmene deres, slik at alle ser de. Jeg har vært borti å måtte ofre liv og helse for å unngå å kjøre på de. Eller at de har kjørt på meg. Det er nesten som å kjøre på autobahn gjennom tyskland. Man kan sammenligne doserne med porschene og mercedesene i venstre-fila. Hva skal man gjøre med en doser? Jeg har ikke hjerte til å være sinte på de, men allikevel bør man passe seg litt. Doserne er skruppelløse og har en aggresiv kjørestil. Velger å legge denne saken under sikkerhet.