Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Redeemer vs Rocker2 vs Magic J vs Nocta
#180705 05/03/2013 10:15 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Jeg er ny på forumet, og ønsker litt upartisk input til skivalg. Har vært på ulike butikker for å spørre om råd, men opplever at tilbakemeldingene er noe sprikende (blir heller ikke klok på det jeg leser på nettet, selv om "alt som står på nettet er sant"))...

Bakgrunn:

Har nå

- Vølkl Mantra 96mm (brukes til hardt føre/allround/"bakkeski" )

- Line Sir Francis Bacon (SFB) 108mm (når det er akseptabelt, men ikke bunnløst pudder)

Ønsker nå å innføre en tredje ski for dagene med dypere pudder.

Vil at skien skal være relativt leken og lettkjørt, men også tåle litt fart, større svinger og brattere terreng. Vil med dette ha en ski som er noe mer stabil enn SFB, men er imidlertid ikke på jakt etter rendyrkede "chargerski" som 4FRNT Renegade og co (er inneforstått med at dette innebærer et kompromiss - skal uansett ikke bryte lydmuren). Kommer primært til å kjøre forlengs, og vil at skien skal klare seg tilbake til heisen (har dog SFB til allround pudderski). Viktig at skien takler oppkjørt pudder og må flyte bra.

Skien skal brukes på et par årlige turer til alpene og (forhåpentlig) på pudderdager i Norge (primært sentrene man enkelt når fra Oslo, Hemsedal, Trysil osv).

Jeg er 175, 66kg, medium erfaren utenfor løypene - og ser på følgende:

Whitedot Redeemer, 180cm

Salomon Rocker2 122, 184cm

Armada Magic J, 180cm

Black Crows Nocta, 176cm

Tenker de to førstnevnte er nærmest "på papiret", men vil gjerne høre deres erfaringer.

På forhånd takk hvis noen vil sette seg inn i valgene og hjelpe med råd!

Re: Redeemer vs Rocker2 vs Magic J vs Nocta
Selfcaged #180706 06/03/2013 11:29 AM
Fersking
Fersking

Jeg kan svare på rocker2, som har mye av det du ber om, relativt leken, relativt stabil, relativt lettkjørt, takler hardt underlag ok pga camber, flyter godt, dukker ikke! Egentlig en veldig allsidig ski. Jeg liker kanskje ikke så godt twintipformen, og synes jeg har mye bakski da jeg har midtmonterte bindinger, men det er personlig. Dropper ikke, og kjører helst ikke switch, så da så. Tung å gå med!

Noen venner har redeemer som de er overbegeistret for. Flyter godt, stabil, tåler fart, lettsvingt i pudder usikker på hva den gjør på hardt føre, neppe særlig enkel??

Selfcaged #180707 06/03/2013 11:39 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar Hilmers!

Twintipformen er en av tingene jeg også er litt ubestemt rundt på SFB, så forstår hva du mener. Har en liten teori om at Redeemer kanskje er bedre på dette?

Selfcaged #180708 06/03/2013 12:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har Redeemer 180 cm selv og brukt den i 3 sesonger. Er 180 selv pluss nærmere 90 kg med utstyr på uten at jeg føler skia blir for korte eller myke. Kan ikke annet enn å si at disse skiene rocker. Prøver mye ski av ymse slag da jeg har oppdaget at ski er veldig forskjellig i karakter (men også gjort noen bombkjøp for å si det mildt). De har ikke camber, men det er ikke noe problem i bakke ller på hardt underlag. Dessuten har du ski for de hardere dagene i bakken. Redeemerne er mer lettkjørt i bakken og hard offpist en f.eks. en annen eminent ski som Volkl Kuro 185 (gamle versjon uten titanal). Redeemeren funger til store svinger i åpent terreng og til tett teknisk bratt skogkjøring eller switch selv om den har en antydning til pintail. Nylig har jeg anskaffet carbonversjonen i 190 og må si at jeg blir enda mer fan. Redeemer Carbonlite er betyelig lettere, noe mykere samtidig enda mer moro. Med tankepå din størrelse tro jeg du kan vurdere Cl versjoen også siden du skal bruke den til proimært pudder. Kjekt å ha brede planker som du kan tweake lett med i hopp og som samtidig føles stabile. Står selv en del i Hemsedal og der funker de ypperlig. Du spør om Magic J, den kjenner jeg ikke selv oim jeg har prøvd JJ. JJ er fine i bakken, men føles for smale i pudder pluss har camber= svakere i skog når farten er lav.

Eller så ville jeg tenkt følgende hadde jeg vært deg. Pudderski= bredde på 125mm pluss, bør ha rocker eller flat camber da det er relativt meningsløst med camber ved myk snø (snø vil gi etter) samt lengre svingradius. Ski med rocker tåler fint lengre radius.. Ut fra de områdene du har tenkt til å bruke den ville jeg ikke anbefalt for lang ski -ta igjen flyt med bredde.

Selfcaged #180709 06/03/2013 2:49 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for alle svar -- har klinket til med et par Redeemers.

Håper de gjør jobben!

Selfcaged #180710 06/03/2013 3:07 PM
Fersking
Fersking

det gjør de helt sikkert, du får poste erfaringer. lykke til!