Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
"Skredsikre" turer innen 2-3 timer fra Bergen
#180681 28/02/2013 5:19 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Etter å ha skummet gjennom de fleste relevante bøkene om aktuelle toppturer i dette området savner jeg forslag til gode fjell som gir fine turer der du har relativt lav skred- og fallrisiko, også når sikten er forholdsvis dårlig. De fleste av toppene har, naturlig nok, områder med 30 grader+ helling eller toppskavler som gir en viss risiko - for de av oss som ikke er godt kjent i området.

Jeg er forholdsvis fjellvant og har gode forutsetninger for å vurdere skredfaren når det er gode siktforhold.

Kan noen hjelpe meg med forslag til et ok "uværsfjell" eller "hodelykt-tur-fjell"? 

Re: "Skredsikre" turer innen 2-3 timer fra Bergen
Tarjei #180682 02/03/2013 2:48 PM
Entusiast
Entusiast

Byrkjefjellet er ganske greit da det er fint å gå opp sørøstsiden til fortoppen (der postkassa står) og kjøre ned , der er det passelig slakt og ingen stup eller overheng. Og når forholdene tillater går du helt opp til hovedtoppen kjører nordvestsiden som er mye bratter og mer spennende eller østsiden lenger nord for der du gikk opp (funker best når de har kjørt løypenettet så du får lett utmarsj). Austefjellet atme Gullfjellet er et annet greit fjell når du er redd for skredfaren da det er ganske slakt, uten stup og overheng.

For skogskjøring er skogen under Skrott veldig fin. Bratt, med mye elementer og ganske snøsikkert.

Re:
Tarjei #180683 05/03/2013 5:00 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for gode forslag!

Har vært innom Byrkjefjellet og har også kjørt meg grundig fast i området, men det var i et blindt forsøk på å finne en linje med forholdsvis med jevnt fall sør-østover ned fra Iendafjellet.

Er ikke særlig godt kjent rundt Gullfjellet, forutenom vardene opp fra Gullbotn. Skal forsøke en tur til Austefjellet i helgen. Går du opp fra Bontveit eller fra Bjørndalen?

Skogen under Skrott kjenner jeg heller ikke. Det bør vel være et ok alternativ når det er skikkelig uvær fra nord?

Hvor parkerer du forresten når du skal på Byrkjefjellet? Hele Kvamskogen fremstår for meg som en stor "parkering forbudt"-sone.

Tarjei #180684 05/03/2013 9:02 PM
Entusiast
Entusiast

Om du går samme løypa som langennsfolket opp til postkassa på Byrkjefjellet og kjører ned samme vei, evt. gjennom skogen etter du er nede av snaufjellet, så skal det godt gjøres å kjøre seg fast. Nærmere Iendafjell er noen høye berg så det er greit å holde seg unna når det lite sikt.

På Austefjellet har jeg bare gått fra Osavatnet. Du går litt inn langs Gullfjelsvegen og tar så av opp ryggen.

Har kun vært på Skrott på godværsdager, men ja siden det er en ganske godt vernet sørside med passe tett skog så burde være fint ved uvær fra nord.

Det er store, gratis parkeringer ved Byrkjefejll ved Varden (Øst: 0003671 Nord: 6728714) på begge sider av veien. I tillegg er det ikke så mye snø nå så du kan jo alltids bare parkere langs veiskulderen...

Det er jo meldt godt vær i helga og stabilt snødekke så da vil jeg anbefale Skrott eller Gullfjellet fremfor Austefjell

Tarjei #180685 05/03/2013 9:05 PM
Entusiast
Entusiast

Om du går samme løypa som langennsfolket opp til postkassa på Byrkjefjellet og kjører ned samme vei, evt. gjennom skogen etter du er nede av snaufjellet, så skal det godt gjøres å kjøre seg fast. Nærmere Iendafjell er noen høye berg så det er greit å holde seg unna når det lite sikt.

På Austefjellet har jeg bare gått fra Osavatnet. Du går litt inn langs Gullfjelsvegen og tar så av opp ryggen.

Har kun vært på Skrott på godværsdager, men ja siden det er en ganske godt vernet sørside med passe tett skog så burde være fint ved uvær fra nord.

Det er store, gratis parkeringer ved Byrkjefejll ved Varden (Øst: 0003671 Nord: 6728714) på begge sider av veien. I tillegg er det ikke så mye snø nå så du kan jo alltids bare parkere langs veiskulderen...

Det er jo meldt godt vær i helga og stabilt snødekke så da vil jeg anbefale Skrott eller Gullfjellet fremfor Austefjell

Tarjei #180686 05/03/2013 9:05 PM
Entusiast
Entusiast

Tarjei #180687 05/03/2013 9:05 PM
Entusiast
Entusiast

Re:
Tarjei #180688 08/03/2013 4:18 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ser det er fantastiske værmeldinger for helgen, forutenom litt vind på toppene. Da blir det nok heller en brattere tur i Bergsdalen eller Raundalen, på tross av snegle-trafikken hjem igjen.

Takk for parkeringstips på Kvamskogen. Har lett etter parkeringsplass der flere ganger men har kun funnet parkering når forbudsskiltene er dekket av brøyteskavlene. Regner med at det er områdene et par hundre meter vest for koordinatene som er aktuelle.

Jeg ser for øvrig at bergenspolitiet har reagert på parkeringene i veikanten ved "Gullbotn". Det var vel snakk i nettutgaven til BA om at de skulle begynne å håndheve forbudet mot parkering langs veien der fartsgrensen er høyere enn 50.

Det kunne kanskje være kjekt å høre om hva forumbrukerne synes er den, totalt sett, beste toppen innen et par timers kjøring fra Bergen - uavhengig av skredrisiko. Her er det vel delte meninger og forskjellige preferanser ut i fra forutsetninger, formål og tid på året.

- Gullfjellet og fjellene rundt er nært Bergen, men gir ikke alt for mange høydemetre og mister snøen tidlig.

- Fjellene mellom Bergsdalen og Kvamskogen (den vestlige delen, fra Bergsdalssiden) er lite trafikkerte med fine nedkjøringer mot nord-øst, men kan være "etasje-fjell" og fordrer litt varsomhet. Bergsdalen er heller ikke særlig parkeringsvennlig.

- Sørsiden av Eksingadalen (f.eks. Storfjellet) er flotte utsiktsfjell, men er ofte avblåst og har litt kronglete adkomst.

- etc..