Hei Ola B. Joda, skjønner at du ønsker det, så jeg forsto at jeg var litt på utsiden av bestillingen :-) Nettopp fordi jeg ønsket en mer stabil ski i høyere fart enn de vanlige JJ'ene, kjøpte jeg et par AK JJ før forrige sesong. Og de var mye mer stabile, satt faktisk vanvittig godt i bakken, og carvet godt. MEN: Det ble så mye "masse" å dra på, at da jeg kom hjem etter en uke i Chamonix var knærne vonde. Solgte dem, og kjøpte Nocta i stedet, som var litt kortere, litt lettere og med noe mer avdempet rocker og taper. Og de er veldig gode i løs snø, så kanskje de kan passe, hvis du først ønsker å gå for bredden. De satt dårligere i bakken enn både de vanlige JJ'ene og AK JJ'ene, var mer stabile enn vanli JJ, og ikke så krevende som AK'ene. Det er vanskelig dette her, for hvor slitsomme de er å dra med seg er selvfølgelig avhengige av føret og snædybde, men også av teknikk. Noen bruker MYE energi på å FLYTTE skiene, og henger bakpå i løs snø. Andre har teknikk til å la skiene gjøre mesteparten av jobben, og så lenge føret er bra, er det ikke slitsom i det hele tatt med brede planker. Har en kompis som kjøpte Line Opus samtidig med at jeg kjøpte mine Nocta, og han er veldig fornøyd med sine ski. Så det er nok mmye som kan gjøre jobben... Beste rådet er jo å prøve å teste ut litt forskjellig, hvis du kan få det til.