lettkjørt storfjellski?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har i den siste tiden sett på å kjøpe et par nye ski. Jeg har kjørt 2-3 sesonger på Armada JJ og vært godt fornøyd, men føler den ikke er helt 100% lengre. JJ´ene føler jeg er litt for myke og svingradiusen på 14 er for kort. Jeg vil ha noe som er litt mere dra-på-ski og som fikser det vekslende føre man finner på fjellet. Det går mest i toppturer, bor i Tromsø, slik at skiene skal monteres med dynafit. Dermed bør skien være passe stiv under foten. myke ski og dynafit er ingen kjempekombo.De trenger ikke være altfor tunge, Selv er jeg 190cm og 77ish kg Hvilke alternativ er det som passer? Lengde 185-190ish, bredde 110-115 under skoen, svingradie 20-25m. Er ikke dette karakteristikker som passer til det jeg ser etter? Jeg har tenkt i banen 4frnt hoji, Line influence 115, salomon rocker 2 115, Atomic Automatic.. Noen som har innspill på noen av alternativene?
|
|
|
 Re: lettkjørt storfjellski?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kommer med et innspill som ikke passer med det du ber om, men likevel... Selv er jeg passe lei de digre plankene jeg har dratt rundt på de par siste sesongene - bortsett fra i bunnløs pudder, selvfølgelig. Men hvor ofte har du det? Selv har jeg et par JJ montert med NTN, og det er lekent og morsomt, og jeg bruker dem i bakken og på topptur, hvis jeg er i "telemark-humør". Jeg fikk en "vekker" da jeg var i Chamonix tidligere i vinter. Selv kjørte jeg da på et par Black Crows Nocta, som er en strålende ski. I pudder - som vi heldigvis fikk masse av, så sånn sett var det bra. Men i mer "ruskete" snø, og i bakken, er de jo bare et par tunge planker, i forhold til mer normale ski... Jeg la merke til at de fleste guider hadde de nye Cham-skiene fra Dynastar (oog de er sikkert sponset), men de kjørte på Cham 97. De er smalere (97 mm under foten) enn de vanlige pudder-plankene, men får gjennomgående veldig god "allround"-kritikk. Jeg har nå solgt Nocta'ene, og kjøpt et par rare ski (asymetriske Dupraz), som er tiltenkt pudder, men det er ikke poenget. I tillegg kjøpte jeg et par Cham 97 nå på fredag, og testet de i helgen. Litt lite løssnø, men mye bakkekjøring og "urolig" snø, og de var veldig gode! Jeg har montert dem med Salomon Guardian, og har en kamerat som kjøpte dem for å montere Dynafit Radical på dem. Det pussige er at Dynastar lager Cham i flere bredder: 87, 97, 107 og 127, men det er altså 97 som er Guidenes favoritt. Litt dårligere "flyt", men veldig bra all-round egenskaper. Skal du bare på tur i pudder og løssnø, så er både Nocta, Line Opus og flere veldig gode valg, antagelig, selv om de er tunge, men dersom du skal bruke dem i vanlig "norsk" snø, ville jeg vurdere å gå ned på bredden, og se på f.eks Cham 97. Antagelig mye bedre "allround-ski". Uansett: Lykke til med valget :-)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Flyt og takk for utfyllende kommentar. Jeg har vært innom tanken på å ha en smalere ski også, men vil i første omgang heller prioritere en bredere allrounder. Cham97 o.l. vil nok bite fra seg bedre på skare og veldig tynt snødekke, og bli passe god på alt. Jeg vil heller ha noe breiere som er virkelig gøy på dypere snø og åpne flanker, og da måtte leve med mindre enn optimale greier på det harde. Jeg spør jo etter input på en lettkjørt storfjellski eller kall det storfjellski-light, ikke en allrounder som sådan. JJ er bra, men jeg vil ha noe som er litt mindre flagrende og ikke fullt så leken/svingvillig. Noe mellom JJ og det folka bruker i FWT 
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Flyt:Dupraz er på topp 1-listen over ski jeg kunne tenke meg å prøve - gi gjerne tilbakemelding. (Tror riktig nok ikke at de står på eie-listen min).
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei Ola B. Joda, skjønner at du ønsker det, så jeg forsto at jeg var litt på utsiden av bestillingen :-) Nettopp fordi jeg ønsket en mer stabil ski i høyere fart enn de vanlige JJ'ene, kjøpte jeg et par AK JJ før forrige sesong. Og de var mye mer stabile, satt faktisk vanvittig godt i bakken, og carvet godt. MEN: Det ble så mye "masse" å dra på, at da jeg kom hjem etter en uke i Chamonix var knærne vonde. Solgte dem, og kjøpte Nocta i stedet, som var litt kortere, litt lettere og med noe mer avdempet rocker og taper. Og de er veldig gode i løs snø, så kanskje de kan passe, hvis du først ønsker å gå for bredden. De satt dårligere i bakken enn både de vanlige JJ'ene og AK JJ'ene, var mer stabile enn vanli JJ, og ikke så krevende som AK'ene. Det er vanskelig dette her, for hvor slitsomme de er å dra med seg er selvfølgelig avhengige av føret og snædybde, men også av teknikk. Noen bruker MYE energi på å FLYTTE skiene, og henger bakpå i løs snø. Andre har teknikk til å la skiene gjøre mesteparten av jobben, og så lenge føret er bra, er det ikke slitsom i det hele tatt med brede planker. Har en kompis som kjøpte Line Opus samtidig med at jeg kjøpte mine Nocta, og han er veldig fornøyd med sine ski. Så det er nok mmye som kan gjøre jobben... Beste rådet er jo å prøve å teste ut litt forskjellig, hvis du kan få det til.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei Ola B. Joda, skjønner at du ønsker det, så jeg forsto at jeg var litt på utsiden av bestillingen :-) Nettopp fordi jeg ønsket en mer stabil ski i høyere fart enn de vanlige JJ'ene, kjøpte jeg et par AK JJ før forrige sesong. Og de var mye mer stabile, satt faktisk vanvittig godt i bakken, og carvet godt. MEN: Det ble så mye "masse" å dra på, at da jeg kom hjem etter en uke i Chamonix var knærne vonde. Solgte dem, og kjøpte Nocta i stedet, som var litt kortere, litt lettere og med noe mer avdempet rocker og taper. Og de er veldig gode i løs snø, så kanskje de kan passe, hvis du først ønsker å gå for bredden. De satt dårligere i bakken enn både de vanlige JJ'ene og AK JJ'ene, var mer stabile enn vanli JJ, og ikke så krevende som AK'ene. Det er vanskelig dette her, for hvor slitsomme de er å dra med seg er selvfølgelig avhengige av føret og snædybde, men også av teknikk. Noen bruker MYE energi på å FLYTTE skiene, og henger bakpå i løs snø. Andre har teknikk til å la skiene gjøre mesteparten av jobben, og så lenge føret er bra, er det ikke slitsom i det hele tatt med brede planker. Har en kompis som kjøpte Line Opus samtidig med at jeg kjøpte mine Nocta, og han er veldig fornøyd med sine ski. Så det er nok mmye som kan gjøre jobben... Beste rådet er jo å prøve å teste ut litt forskjellig, hvis du kan få det til.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Et tips er jo også Cham 127, som er brede planker, men med en del av egenskapene som gjør Cham 97 så bra. Verd å ta en titt...Skimachine: Jeg har prøvd Dupraz'ene noen ganger nå i vanlig bakke, og de funker veldig bra der. Carver godt, og skyter fart, men de har en litt annen ballanse enn jeg er vant med. Må sitte litt dypere, og ikke fullt så mye frempå som jeg vanligvis gjør. De beskriver det selv på nettsidene sine, og det stemmer. Jeg har ikke fått testet dem noe særlig i skikkelig off-piste, med løs snø, så det er jeg fremdeles spent på. De er også så brede at de oppleves som "planker", i forhold til f.eks Cham 97, så de er ikke optimale for leken kjøring i varierende forhold, men jeg har et håp om at de funker bra i pudder, og samtidig er MYE bedre enn andre planke-ski i bakken. Den spisse tuppen gjør uansett at de oppleves å skjære bedre igjennom urolig snø. I utgangspunktet er det vel like mye oppdrift i de, som i f.eks AK JJ'ene, men de oppleves som en mindre ski. Full rapport om off-piste-egenskaper kommer senere... hvis det bare blir noe pudder i nærheten snart. Ser dårlig ut nå, for det er jo meldt skikkelig varme den nærmeste tiden...
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Velger du ski med taper, early rise, mellom 190 og 195 og midtbredde mellom 105 og 110 mm. så blir det garantert ikke feil! Dynastar Cham 107 og Kästle BMX 108 er blant modellene som brukes MYE blant gutta i FWT.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Nå er vel ikke Cham 107 eller BMX 108 spesielt lettkjørte - grisetunge er de også  Jeg hadde i tillegg til de du har på lista satt Down Countdown 6 (eller 2 hvis du vil ha mer bredde) høyt på lista sammen med Praxis WooTest 2.0 og Concept. DPS 112RP(C) hvis du ikke er redd for å bruke litt penger.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har vel, etter et par runder i butikker og på nett, funnet ut at det blir hoji på meg. Rocker 2 115 og line influence blir litt for like JJ'en jeg allerede har, hvor hoji er likner minst på JJ'en.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ikke enig Superdigg, jeg syns både BMX 108 og Cham 107 er veldig greie å håndtere. Og at de er tunge er jo en fordel! Lav vekt er ingen fordel (innafor rimelighetens grenser) så lenge skiene skal kjøres i nedoverbakker. Tror forresten Hoji er en godt valg, de vant jo skitesten vår, og det er det gode grunner til.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
så er jo dilemmaet, 187 eller 195? er 190cm / 78kg,
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjører på BMX 108 i 188 cm (er 186cm og 70 kg) og finner den nokså lettkjørt. Stabil i høy fart og sitter overraskende bra på hardt føre.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ikke enig Superdigg, jeg syns både BMX 108 og Cham 107 er veldig greie å håndtere. Og at de er tunge er jo en fordel! Lav vekt er ingen fordel (innafor rimelighetens grenser) så lenge skiene skal kjøres i nedoverbakker. Tror forresten Hoji er en godt valg, de vant jo skitesten vår, og det er det gode grunner til. Trådstarter skulle vel ha de til topptur så så lenge de skal slepes opp før nedoverbakken så mener jeg vekt er viktig - ellers enig :)Cham 107 HM er vel toppturvarianten for øvrig - fortsatt tunge dog. Da er Hoji et bedre valg i mine øyne - og som du skriver så er det jo en grunn til at de vant testen 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
bruker rocker 2 115. kjempeski! ikke noe å utsette på de. fungerer til det meste. jeg har de 5-6 cm lengre enn egen høyde. anbefaler 195 til deg. løp og kjøp
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
vil lige nevne at jeg har et par ehp 193 2011 model til salg for beskjedne 1950,- de har tidligere været monteret med tlt radical ft 12 og er for så vidt nesten ikke brukt
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg storkoste meg sist sesong på Salomon Q 115. Jeg monterte inserts og vekslet mellom Dynafit og Guardian. Skiene er stødige samtidig som at de gir god flyt
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Det har vært en sesong på hoji'ene nå, i 195. Det er helt klart et annet verktøy enn JJ'en. Disse skiene liker full gass og åpent landskap og da er det virkelig fest. Full gass og store svinger. I krattskog føles det litt som man kjører buss i parkeringshus. Ingenting stopper dem, krysser du andres spor merkes det knapt. På JJ må man være litt mer med siden de er kortere, lettere og langt fra så stive. Jeg setter inserts på begge skiene i år, og kommer til å veksle mellom de alt etter hvilken tur jeg skal på. Hojiene blir ihvertfall spart i den kommende haisesongen.
|
|
|
|
|