Jeg kommer med et innspill som ikke passer med det du ber om, men likevel... Selv er jeg passe lei de digre plankene jeg har dratt rundt på de par siste sesongene - bortsett fra i bunnløs pudder, selvfølgelig. Men hvor ofte har du det? Selv har jeg et par JJ montert med NTN, og det er lekent og morsomt, og jeg bruker dem i bakken og på topptur, hvis jeg er i "telemark-humør". Jeg fikk en "vekker" da jeg var i Chamonix tidligere i vinter. Selv kjørte jeg da på et par Black Crows Nocta, som er en strålende ski. I pudder - som vi heldigvis fikk masse av, så sånn sett var det bra. Men i mer "ruskete" snø, og i bakken, er de jo bare et par tunge planker, i forhold til mer normale ski... Jeg la merke til at de fleste guider hadde de nye Cham-skiene fra Dynastar (oog de er sikkert sponset), men de kjørte på Cham 97. De er smalere (97 mm under foten) enn de vanlige pudder-plankene, men får gjennomgående veldig god "allround"-kritikk. Jeg har nå solgt Nocta'ene, og kjøpt et par rare ski (asymetriske Dupraz), som er tiltenkt pudder, men det er ikke poenget. I tillegg kjøpte jeg et par Cham 97 nå på fredag, og testet de i helgen. Litt lite løssnø, men mye bakkekjøring og "urolig" snø, og de var veldig gode! Jeg har montert dem med Salomon Guardian, og har en kamerat som kjøpte dem for å montere Dynafit Radical på dem. Det pussige er at Dynastar lager Cham i flere bredder: 87, 97, 107 og 127, men det er altså 97 som er Guidenes favoritt. Litt dårligere "flyt", men veldig bra all-round egenskaper. Skal du bare på tur i pudder og løssnø, så er både Nocta, Line Opus og flere veldig gode valg, antagelig, selv om de er tunge, men dersom du skal bruke dem i vanlig "norsk" snø, ville jeg vurdere å gå ned på bredden, og se på f.eks Cham 97. Antagelig mye bedre "allround-ski". Uansett: Lykke til med valget :-)