Som f33d3r sier over, så er det mye masseproduksjon (ikke egentlig noe galt i det, fabrikker med god kvalitetskontroll kan lage perfekte ski 99,9% av tiden), men problemet oppstår når det er folk uten tilknytning til skikjøring eller ansvarsfølelse for produktene som tar beslutninger for å bedre sin profittmargin... (Ref matbransjen og de siste avsløringene der.)

Det er heller ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og kvalitet, ettersom det ofte er mange som skal ha sin fortjeneste på utstyret. Tenk et stort merke, her skal fabrikken ha sitt, aksjeeierne skal ha sin fortjeneste, markedsførerne skal ha sitt, utviklingsteam, proteam, leie av kontorlokaler, grafikere, webdesignere, fotografer, messestands skal designes og befolkes, nasjonale importører skal ha sin fortjeneste, lokale representanter skal tjene sitt, butikken skal tjene litt og til slutt skal kunden betale for det hele...

Et par ski som koster under av 4-500kr å produsere (ved store volumer og billige materialer med dårlig finish laget av underbetalte arbeidere i et lavkostland) ender opp med en prislapp i butikken på 6-7000 kr.