Hei.Hvis du skal ha et par ski som er greie til det meste så må du regne med noen kompromisser her og der. Er ikke så kjent med Line Opus, men de ser litt breie ut på midten til å passe som randoski. Baconskia har jeg hørt mye bra om, men den er ikke den letteste skia. Så for igjen for rando så kan det bli litt tungt med bracon.
Det er mange forskjellige meninger om dette temaet, men for min egen del så ville jeg prioritert noe sånn som under:
Randoski: Relativt lette ski som flyter greit i pudder, men som likevel er gode i preppa bakke. Ikke for breie på midten. Har K2 sidestash selv. De er knallbra for det som er nevnt over. Bredden på midten er 107mm og da begynner det å nærme seg nok for min del. Det blir tungt med traversering hvis de er breiere, spesielt på hardt føre.
Skogski/pudderski: Det beste for min del for kjøring i pudder i skogen så ville jeg hatt noen lekne, breie planker med skikkelig innsving. Sidestashene mine funker greit der, men ikke optimalt. Jeg er på utkikk etter nye ski til akkurat dette.
Når det gjelder sko så "går" det an å gå med vanlige alpinsko, men er ikke å anbefale. Ville nok hatt sko med gåfunksjon. Hvis foten din passer i Black Diamond sko så har de en del gode alternativ som ikke koster skjorta.
Konklusjonen er at alt avhenger av hvor mye du ønsker å kjøre i pudder kontra å gå toppturer. Og ikke minst hvor lange toppturene vil være. Så kan du velge en ski som er mest optimal mot det du vil bruke mest tid på.
Håper dette hjelper!