Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av pudderski/toppturski og bindinger
#180554 19/02/2013 10:03 PM
O-TOWN Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, Jeg har tenkt til å kjøpe meg mine første pudder/toppturski, har kjørt mest park og off-pist men har blitt mer å mer lysten på å satse mer på pudder og frikjøring. Jeg vet ganske lite om frikjøring ski men har tenkt å kjøpe en ski som jeg kan ha med fjelltopper på vestlandet samt en ski som funker bra i, utenfor løypa og skogskjøring.

Har sett en del på line ski, tenkt på kanskje å kjøpe line opus eller francis bacon med marker baron ( må være randone funksjon ). Høres det bra ut? Går det greit å gå bruke vandlige støvler? (har SPK)                  Er 16 år, 180 og 70kg hvis det er rellevant.

Re: Valg av pudderski/toppturski og bindinger
O-TOWN #180555 20/02/2013 10:52 PM
O-TOWN Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Vil gjerne ha svar

O-TOWN #180556 21/02/2013 9:10 AM
Ringrev
Ringrev

Går greit, men vil være tungt.... Jeg ville ha valgt SFB. For meg blir det ofte mindre pudder på topptur enn jeg skulle ønske - fordi jeg er veldig konservativ mht rasfare.Husk også skredsøker/stang/spade+skredkunnskap(bok/kurs/øving)

Jeg går noen turer med alpinsko - men ikke for lange, ikke med folk som vil komme fortest mulig opp, og ikke når det er flatt. (Duke/Baron/tour fungerer bedre med alpinsko enn randosko IMHO)

O-TOWN #180557 21/02/2013 9:34 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.Hvis du skal ha et par ski som er greie til det meste så må du regne med noen kompromisser her og der. Er ikke så kjent med Line Opus, men de ser litt breie ut på midten til å passe som randoski. Baconskia har jeg hørt mye bra om, men den er ikke den letteste skia. Så for igjen for rando så kan det bli litt tungt med bracon.

Det er mange forskjellige meninger om dette temaet, men for min egen del så ville jeg prioritert noe sånn som under:

Randoski: Relativt lette ski som flyter greit i pudder, men som likevel er gode i preppa bakke. Ikke for breie på midten. Har K2 sidestash selv. De er knallbra for det som er nevnt over. Bredden på midten er 107mm og da begynner det å nærme seg nok for min del. Det blir tungt med traversering hvis de er breiere, spesielt på hardt føre.

Skogski/pudderski: Det beste for min del for kjøring i pudder i skogen så ville jeg hatt noen lekne, breie planker med skikkelig innsving. Sidestashene mine funker greit der, men ikke optimalt. Jeg er på utkikk etter nye ski til akkurat dette.

Når det gjelder sko så "går" det an å gå med vanlige alpinsko, men er ikke å anbefale. Ville nok hatt sko med gåfunksjon. Hvis foten din passer i Black Diamond sko så har de en del gode alternativ som ikke koster skjorta.

Konklusjonen er at alt avhenger av hvor mye du ønsker å kjøre i pudder kontra å gå toppturer. Og ikke minst hvor lange toppturene vil være. Så kan du velge en ski som er mest optimal mot det du vil bruke mest tid på.

Håper dette hjelper!

O-TOWN #180558 21/02/2013 9:54 AM
Entusiast
Entusiast

Min faste tur-kompis går på Bacon og Radical ST. Svært kapable ski som er ganske lekne. De veier vel drøye 2kg pr stk så du får jo lettere ski men det spiller vel mindre rolle når du skal klaske på en ramme-binding a la Baron og gå med alpinsko smile

O-TOWN #180559 21/02/2013 3:14 PM
O-TOWN Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er salamon rocker 2 et bra valg å?

O-TOWN #180560 21/02/2013 4:13 PM
Medlem
Medlem

Rocker 2 108 och sfb'n är nog förhållandevis lika varandra, bägge är goda val så är nästan bara att ta den du får bäst pris på. Har inte själv kört på r2 men har kompisar som gillar dem och är nöjda med dem. Hade personligen gått för marker f12 istället för baronen men det är små detaljer och du blir säkert nöjd med vilken som. Dina stövlar klarar du dig säkert fint på en säsong till så kan du vurdera hur mycket du kommer iväg på tur och om det är värt att byta pjäxor. Lycka till!