Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til kjøp av sko!
#180530 18/02/2013 3:35 PM
Rasmus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg Vølkl Shiro 173, og har tenkt til å bruke dem litt til toppturer. Spørsmålet er hvilke sko jeg burde kjøpe. De må jo takle temmelig brede ski smile (119mm på midten)

Ski vil bli brukt til 60% løssnø i trekk, 20% løype og 20% kortere toppturer. Jeg har hørt at de letteste skoene ikke er så gode å renne med ellers. Stemmer dette?

Jeg er 173høy og 61kg.

Har sett på Dynafit TLT mountaint og performance. Er de gode å renne med ellers?

Har også sett på Scarpa Maestrale.

Hva anbefaler dere? Takk på forhånd! smile

Re: Tips til kjøp av sko!
Rasmus #180531 18/02/2013 4:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det viktigste er passform, om sko passer dårlig så får du en dårlig dag. Stikk til en butikk som har peiling på støveltilpassing og få noen råd derfra om hva du burde kjøpe til ditt bruksområde. smile

Rasmus #180532 18/02/2013 11:16 PM
Rasmus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Ingen som har noe å si om skoene? Er det noe man burde styre unna når man bruker så brede ski?

Rasmus #180533 19/02/2013 9:55 AM
Entusiast
Entusiast

TLT5 er fantastiske sko - ingen tvil om det. MEN: Til det bruket og de skiene du skisserer hadde jeg ikke valgt disse. TLT5 vil funke på perfekt føre (pudder) men med en gang det blir oppkjørt/skavlete/hardt osv så blir de litt veike på så breie ski. I tillegg MÅ du ha tech-binding da TLT5 ikke passer i andre bindinger.

Bare et spm: Har du bestemt deg for tech-binding på disse?

Jeg antar at du ikke legger opp til de lengste toppturene med dette oppsettet i første omgang så jeg tror jeg vil anbefale deg Duke/Guardian/Adrenalin + frikjøringssko med gå-modus (eks Tecnica Cochise) evt standard alpin-støvel.

Jeg personlig hadde nok gått for rent alpin-oppsett på Shiro og kjøpt et dedikert topptur-oppsett ved siden av (med tech). Deretter installert inserts for å kunne flytte toppturbinding/sko over på Shiro smile

Rasmus #180534 19/02/2013 3:34 PM
Ringrev
Ringrev

Enig med superdigg.Har selv kjørt med tlt5 performance på megawatt på hardt føre, og følte egentlig at det fungerte bra - mest fordi responsen på en så bred planke er litt så som så uansett. Svaketen på disse skoene er at de kan kollapse fremover hvis de presses for hardt den veien.... Jeg testet også megawatt'en med bodacious (alpinsko med tech-fester), og følte at jeg på de skiene vant lite på å bruke de. På en stivere ski tror jeg situasjonen hadde vært en helt annen. Hvis du ikke vil satse på to par ski, kan du også prøve to par bindinger vha binding inserts - men det krever to par sko.Jeg foretrekker å kjøre med alpinsko (lange rs 130) - synes de gir en helt annen dynamikk enn rando-sko.

Rasmus #180535 24/02/2013 10:50 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Bare sørg for at skoa er stive nok til plankene, og at de sitter perfekt på foten. (gummistøvler og vannski er dårlig kombo). Black Diamond Factor skal visstnok ha både 110 og 130 i flex, har ikke sjekka de ut enda.

Her er noen fine sider om tech-sko som kommer på markedet i år, ser spennende ut: http://www.wildsnow.com/9351/salomon-quest120-atomic-waymaker-tech-boot/

Og her en bra artikkel fra samme mann, (Lou Dawson) om tech sko til freeride: http://www.wildsnow.com/9401/freeride-backcountry-skiing-boots/

Ellers er jeg ikke uenig i påstanden om at noen marker duke/tour hadde passet til beskrivelsen av hvordan du skal stå, til tross for noe tungere ski.

Rasmus #180536 10/03/2013 6:22 PM
Rasmus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Skia er allerede kjøpt med Marker Tour bindinger smile Har testa skia i pudder og de er fantasiske! laugh

Skia vil først og fremst bli brukt i skitrekket, men av og til skal jeg kanskje ta meg en tur lenger oppover. (Vi snakker 1-2 timer turer) Ikke altså noen ekstreme toppturer.

Jeg har ikke tenkt til å bruke en formue på sko så jeg vil gjerne kjøpe brukt. Jeg synes Scarpa Maestrale og Scarpa Maestrale RS ser veldig interresante ut. Burde jeg velge RS? Eller den vanlige?

Hva anbefales? smile

Rasmus #180537 10/03/2013 8:31 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg ville helt klart gått for alpin (slalåmstøvler) med gåfunksjon for denne riggen og ikke Dynafit eller Scarpa randonee støvler. Slik jeg forstår det er det heisbasert med en liten omvei du snakker om her ikke topptur på flere hundre høydemeter?