touring sko eller bare en helt vanlig?
|
Fersking
|
OP
Fersking
jeg er ikke helt sikker men, forskjellen på touring støvler og noen vanlige er vell at touringen har gå funksjon, hjelper det noe? jeg har fjordårets toppmodell av SPK og kjører skog med dem, går det? jeg skal ha nye ski med rando binding, trenger man egentlig touring støvel da? takker for alle svar trenger hjelp!
|
|
|
 Re: touring sko eller bare en helt vanlig?
|
Entusiast
|
Entusiast
SPK kan brukes til touringbindinger, f.eks. Marker f12 tour, men om du skal ha randobinding som Dynafit eller G3 sine, såkalt tech system, vil du ikke kunne bruke spk, da disse krever annen såle.Gå funksjonen gjør det litt enklere å gå, men er ikke et must, i alle fall ikke på kortere turer. Derimot vil du merke at SPK er en tung støvel når du skal løfte den opp fjellsiden, touring og rando-støvler er mye lettere. Jeg har hørt at 1kg ekstra vekt på beina tilsvarer 5kg i ryggsekken! Da blir jo spørsmålet om du orker å kjøre ned igjen;)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
takk, jeg har tenkt meg Salomon guardin bindingen,så da vill ikke SPK passe i dem? i så fall, hvordan støvler burde jeg kjøpe da? trenger jeg gå funksjon når man har skoa i bindingen eller er det til når man går til fots.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Guardian virker til SPK. Gå-funksjonen bruker du når du går opp på ski, da får du tatt lengre skritt, også kan du bruke den på after ski, slik at du slipper kneknekken i baren;)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
takker, nå holder jeg på å bestille ski med salomon guardin, da må jeg velge str, str L er fra 305-360mm. SPK skoa er 327mm, men jeg tenker at jeg kommer til å kjøpe nye sko etter hvert, da skal jeg ha dem i ca str 28, er det fare for at det er er støvel i den størrelsen ikke vil passe til bindingen da?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Og da, hvordan sko burde jeg kjøpe? etter det jeg fant ut nå kjøper jeg meg touring sko. Hvilken burde jeg kjøpe? har dere en favoritt eller en dere har hørt mye ros om, kom gjerne med innspill
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Touring sko, eller skistøvler generelt må nesten prøves i butikk. Ingen føtter er like, man velger derfor sko basert på passform! Har du feks en smal fot vil dynafit kunne passe deg bra, mens BD vil nok være høyst uaktuell. varierer også fra model til modell. Vil nok annbefale deg på det sterkeste å stikke innom en skibutikk med erfarent personale og be de hjelpe deg. Skal du gå mye, ville jeg også vurdert tech bindinger. Dagens modeller er så gode at de fungerer stort sett overalt. Og gåfunksjonen er overlegent alt annet, punktum. Spør bare HojiKjører selv på hjemmemodifiserte Dynafit mercury og radical st. Har kjørt is, pudder, drops, preppa løyper og truffet sten uten et eneste uhell med bindingene.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
takker, nå holder jeg på å bestille ski med salomon guardin, da må jeg velge str, str L er fra 305-360mm. SPK skoa er 327mm, men jeg tenker at jeg kommer til å kjøpe nye sko etter hvert, da skal jeg ha dem i ca str 28, er det fare for at det er er støvel i den størrelsen ikke vil passe til bindingen da? Ingen fare for at en støverl i 28 ikke passer til en binding som er 305-360 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
okey, nå har jeg kommet over en liten forandring :P jeg har funnet marker duke til en pris jeg synes er grei, så passer SPK til dem? Og stoppere på bindingen kommer i 110mm og skien er 132mm, er det lett og billig å få bytta?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dra på Jesting sport på Alna.. Der får du nye Duke`n til 2900... Koster ca 500 spenn for nye stoppere.. 2 skruer, så er de bytta..
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Touring sko, eller skistøvler generelt må nesten prøves i butikk. Ingen føtter er like, man velger derfor sko basert på passform! Har du feks en smal fot vil dynafit kunne passe deg bra, mens BD vil nok være høyst uaktuell. varierer også fra model til modell. Vil nok annbefale deg på det sterkeste å stikke innom en skibutikk med erfarent personale og be de hjelpe deg. Skal du gå mye, ville jeg også vurdert tech bindinger. Dagens modeller er så gode at de fungerer stort sett overalt. Og gåfunksjonen er overlegent alt annet, punktum. Spør bare HojiKjører selv på hjemmemodifiserte Dynafit mercury og radical st. Har kjørt is, pudder, drops, preppa løyper og truffet sten uten et eneste uhell med bindingene. du har vel hadd bindingene låst under droppene? evt. hvor høye var droppene
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
og hva er en tech bindinger? er det de fra Dynafit? er det noe av det samme som rando bindinger eller er det alltid fastsittende hel?
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er lov å søke litt om sjølv. Mange av svara finner du allereie her inne på forumet.. Men ja, tech bindinger er fra Dynafit og G3. Randobindinger er gåbindinger. Dynafit har lettare binding, og mindre kraftig binding enn Marker, Tyrolia og Salomon/Atomic. Hælen på dynafit vil alltid sitte fast, i motsetning til Marker, Tyrolia og Salomon/Atomic, der du rett og slett løfter heile bindingen når du går. Klart du har bindingane låst under drops. Det er alpine gåbindinger det her, aka du fester hælen på veg ned igjen. Hoji er ein av dei beste frikøyrarane du finner. Såg på Eric Hjorleifson på youtube/vimeo, så finner du det. Linjene, og droppa han dropper, er nok drøyare enn det du nokon gang kjem til å køyre!
|
|
|
|
|