Oppbygning gjør at du får mer moment til å kante skien og for å forhindre "booting" (at støvelen tar nedi underlag ved høy kanting). R8 ble utviklet når carving var det store nye så den ble gitt veldig høy oppbygning. Oppbygningsplatene på R8 heter jo og "carvingplater", men den vanlige benevningen på slike er "race plate"s da de er vanlig i racing, spesielt på is.

Om du ser på nyere bindinger så er oppbygningen langt mindre da fokus ikke er carving og skiene er så brede at "booting" ikke et problem. På NTN Freedom har de jobbet med å få ned bindingshøyden.

Samtlige av bindingene jeg bruker er uten oppbygning, men NTN Freeride er jo litt høy uansett. Jeg har Voile 3-pin Cable montert flatt på et par Åsnes Storetind. Dette fungere utmerket. Det sparer vekt, er bedre når du går og gir veldig god følelse med skien, men på hardt føre må jeg passe meg så skoen ikke tar nedi da denne skien kun er 68 mm på midten. Nå bruker jeg disse som fjellski og for lange, solo toppturer så da kjører jeg ikke så hardt uansett at dette er et stort problem, men jeg hadde en skummel opplevelse da jeg prøvde dem i et alpinanlegg (høy fart + svart løype + knallharde isete groomers + booting = ufrivillig aketur i høy fart).

På dine SFB er oppbygning IMHO bare ødeleggende (med mindre du er veldig glad i å carve da). Drit i å slipe ned, jeg ville jeg bare kastet carvingplatene og montert tådelen (den i metall) rett på skien og bare satt en plate for hælen (evt. skaffet en Voile 3-pin hæl om jeg trengte hælløfterne). Du kan jo og konvertere til NTN :p