Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit TLT5 Mountain på store/brede føtter - er det håp?
#180124 24/01/2013 8:52 PM
JonV Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Nykomling her, håper noen med erfaring kan komme med råd:

Etter mange år med brett, og ikke en eneste tur på nedoverski siden før carvingens inntog, er det som en skikkelig nybegynner jeg nå har gått til anskaffelse av toppturutstyr. Første nybegynnertabbe kom sannsynligvis umiddelbart - jeg kjøpte utstyret på internett uten å ha prøvd det først. Til mitt forsvar kan sies at jeg prøvde tre forskjellige butikker i Osloområdet, og ingen hadde støvlene jeg hadde lyst på i min størrelse.

Og det virket egentlig ikke som størrelsen skulle være noen problemstilling - jeg har store nok føtter til at det sto mellom de to største størrelsene som produseres, 30.0 og 30.5, og disse har samme skall. Men, dessverre: Da de ankom var de fryktelig trange over lesten - det gjorde vondt bare å ha dem på, selv i gåmodus. Etter en god del jobbing, flere runder med ris-sokker i lineren og utbytting av ileggssåler og greier, merket jeg stor forbedring - jeg kunne gå rundt i stua med dem uten smerter. Men så tok jeg dem med i bakken en tur for å teste, og da kom smertene tilbake med en gang jeg begynte å kjøre - jeg kom meg bare halvveis ned før jeg måtte bytte til gåmodus med begge spennene åpne og ploge ned resten av bakken. I gåmodus er de direkte behagelige etter all tilpasningen, men jeg må jo kunne kjøre nedover også...

Noe av problemet mitt er at jeg har null erfaring både med vanlige alpinstøvler og (særlig) med randostøvler. Jeg vet at de "skal" være trange, for det øker kontrollen og følelsen/kontakten med snøen. Jeg lurer på om noe av problemet rett og slett er at jeg ikke er vant til å ha på såpass trange/stive støvler, kombinert med at jeg er helt uvant med å kjøre nedoverski i det hele tatt.

Uansett ser jeg ikke for meg at jeg takler å kjøre i disse støvlene slik de er nå, men samtidig er jeg kjempefornøyd med den mekaniske designen og hvordan de fungerer i gåmodus. Er det noe mer som kan gjøres for å få dem til å passe meg? Finnes det noen i Osloområdet som driver med støveltilpasning på et slikt nivå at de kan varmebehandle og utvide selve skallet i disse støvlene? Problemet er helt klart bredden over lesten og høyden på vristen - åpenbart har jeg enda mer uvanlig brede og klumpete føtter enn jeg var klar over. Lengdemessig er det masse plass - jeg får to fingre bak hælen når jeg setter foten rett i skallet.

Alternativt, kan noen anbefale noen lignende støvler som har bredere lest? Jeg ser for meg turer med mye gåing, også noe bortover, så mye flex og stor utslagsradius i ankelen i gåmodus er viktig for meg.

Re: Dynafit TLT5 Mountain på store/brede føtter - er det håp?
JonV #180125 25/01/2013 2:07 AM
Fersking
Fersking

Huffda, du kan nok ha gjort en bummert ja. Alltid teste om du passer skallet før du gjør noe mer. To fingre er ikke et mål du bør bruke på sko, bruk heller noe du vet størrelsen på, 2cm bak helen er absolutt maks. Uten at jeg skal påstå noe bombastisk så tenker jeg at du kanskje har et for stort skall, og da vil skoens og fotens anatomi gjøre det enda smalere og trangere, samtidig som tlt5 er en ganske smal sko. Hvor brei og lang fot har du?

JonV #180126 25/01/2013 2:49 AM
Entusiast
Entusiast

Dessverre er Dynafit-støvlene spesielt smale, så ikke bare du som har oppdaget at det er umulig å bruke disse. Du skulle hatt BD Quadrant eller noe. 

Tils en viss grad kan man jo blikke ut skallet, emn det er jo en grense for hvor mye. Kjenner ikke til hvem i osloområdet som gjør dette. 

JonV #180127 25/01/2013 8:44 AM
JonV Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Uten at jeg skal påstå noe bombastisk så tenker jeg at du kanskje har et for stort skall, og da vil skoens og fotens anatomi gjøre det enda smalere og trangere

Dette må du nesten forklare. Hvordan kan et "for stort" skall resultere i et skall som er "enda smalere og trangere"? Et mindre/kortere skall vil vel være tilsvarende smalere?

Foten min er 111mm bred og 296mm lang.

JonV #180128 25/01/2013 8:57 AM
Ringrev
Ringrev

111mm er bredt for tlt5.Jeg ville ha tatt en tur på Surefoot - hvis det er noen som klarer å fikse det, så er det de...

JonV #180129 25/01/2013 9:04 AM
JonV Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

111mm er bredt for tlt5.Jeg ville ha tatt en tur på Surefoot - hvis det er noen som klarer å fikse det, så er det de...

Takk for tips, men hvor mye sånn ca. vil noe slikt koste? Lurer på om det er bedre å gi opp, selge disse og kjøpe andre støvler...

JonV #180130 25/01/2013 10:57 AM
Fersking
Fersking

Skallene er som oftest bredere fremme, slik som de fleste føtter, og smalner av mot hel. Om du da har et for stort skall vil ikke foten nødvendigvis nå helt frem i skallet hvor det er bredest og derfor vil den bredeste delen av foten bli klemt av skallet, men du ligger jo ganske tett opp til str 30 så det skulle ikke ha noe å si i ditt tilfelle. Tlt5 er vel ca 101mm lest i str30, så det må nok mye arbeid til for at du skal passe skoen, men det at du i det hele tatt får på deg skoen gir jo et håp, men hadde nok vraket skoen til fordel for noe annet. Maestrale eller rush er nok gode og lette alternativer, noe smale, men kan gjøres mye med og bryter på halvstørrelser som kan være en fordel for deg da du nok ligger i grenseland mellom størrelser. BD Prime er også et godt alternativ og en sko med masse volum på godt og vondt.

JonV #180131 25/01/2013 1:40 PM
Medlem
Medlem

Tror nok ikke jeg ville prøvd å blokke ut den tynne grilamidplasten 1cm, da bør du heller selge skoene og kjøpe noe som faktisk passer foten din. Som sagt over, prøv black diamond sine støvler, du kan også ha hell med Scarpa, ellers har vel også crispi noen modeller med 103-104 lest i str 27, mulig disse er en del bredere i 29/30.

JonV #180132 25/01/2013 2:23 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg vil nok aldri ha behov for blokking - så jeg aner ikke hva prisen er....(har veldig smale føtter selv).