Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski til bakken
#180105 22/01/2013 3:56 PM
olemaha Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Jeg trenger noen gode råd til valg av telemarksski som skal brukes i bakken med en relativt kort radius.Takk! 

Re: Telemarkski til bakken
olemaha #180106 22/02/2013 5:45 PM
Medlem
Medlem

Ville gått for et par bakkeski som har avtagbare bindingsplater eller en bakkeski uten plater i det hele tatt.Det er flere forskjellige varianter å velge mellom..Vet Fischer har disse Rc4 World Cup RC som er en Semistorslalomski,hvor bindingsplatene fint kan skrues av...Denne skien har jeg selv og bruker NTN bindinger på disse.En lettsvingt og kjapp ski,som egner seg veldig godt på Telemark..Du kan også få dem bestilt uten bindingsplater fra fabrikken.Da slipper du å plugge hullene som blir når du fjerner bindingsplaten...Om du skal ha et par bakkeski som er relativt smale på midten,lønner det seg å montere det Rottefella kaller Spacermoduler på skiene..Dette er extra viktig på smale bakke..Racing ski..Bindingen blir løftet 10mm.Som nevnt er det flere og mange produsenter av "Bakkeski" som egner seg til Telemark..Hadde jeg vært deg, hadde jeg tittet på Kaestle sin RX Serie (RX12)eller håndlagde Italienske ski fra BLOSSOM ..eks Great Shape eller Fly Up..

Re: Telemarkski til bakken
olemaha #180107 28/03/2013 11:18 PM
Fersking
Fersking

Nå spørs det vel hva du tenker på med relativt kort radius.Selv har jeg valgt å bruke Stockli Stormrider VLX med NTN. For å få en kortere radius har jeg gått for lengden 179, vanligvis ville jeg ha valgt 189, men har fått r=21,5 istedenfor r= 23,5 (hvis jeg ikke husker helt feil). Dette synes jeg ikke har gått på bekostning av stabiliteten i høy hastighet (80-95 km/t) så lenge du holder strykket oppe. Jeg har testen begge lengdene og føler liten forskjell i stabiliteten.

Mulig du er ute etter noe med kortere radius, men dette er helt klart de beste skiene jeg noen gang har hatt til bakkekjøring og uproblematisk med kjappe svinger.