Har jeg kjøpt riktige ski, eller bomma grovt?
|
Fersking
|
OP
Fersking
HeisanHar lenge hatt lyst på noen ski for pudder/løssnø..Hadde egentlig planer om å kjøpe meg noen 117mm planker, men landa på Blizzard Titan Nine, fordi jeg fikk disse MEGET MEGET billig inkl. Binding, nye ski..Ser for meg at det blir en del kjøring inne blant trærne i pudder, har kjørt mye i preppa bakker og i skogen med carving, så har god erfaring sånn sett.. Dog aldri testa skikkelig pudderkjøring..Så da er spørsmålet, har jeg kjøpt meg ok nybegynner ski for flotte turer i masse herlig puddersnø, eller har jeg "driti på leggen"?
|
|
|
 Re: Har jeg kjøpt riktige ski, eller bomma grovt?
|
Entusiast
|
Entusiast
Spørs hvor billig du fikk dem. De er en utgått modell (eller hele linjen er utgått) for en grunn. De egner seg for carving og cruising, ikke pudder i skogen
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Det er typisk all mountain ski - ok på alt, men ikke topp på noe. Litt a la mantra, som vel var den nærmeste konkurrenten da de regjerte. Det er ikke en typisk pudderski - så surfefølelsen får du nok ikke. (Jeg har flere par ski, hvorav ett er i denne kategorien - det er typisk den jeg vil ta med på jobbtur til f.eks. hemsedal der det blir litt bakke, litt offpiste før alt avsluttes med en tur ned gummiskogen.) For å få de til å fungere i skogen må du utnytte spennet i de, samt dra på litt - noe de tåler godt.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Den øverste har vel telemark-binding.....
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Linka via iPhone, så kåla nok litt der ser jeg ja. Men poenget er hva bør man ha for å kjøre pudder primært i skog?Er amplid cholesterole rc et bra valg? Tipper det blir en del snøforhold som i denne videoen http://youtu.be/4-I5f91CXt4
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
De beste skiene for lek i skogspudder er lekne ski, med god flyt. De har gjerne mye rocker, mye innsving, 115+ midje og myk til medium flex. BC jibski som EP Pro og Amplid Cholesterone RC (men sjekk årgang da 2009 modellen har lite rocker) har disse egenskapene. De er superlekne og flyter godt, perfekt for skogspudder. Det fins og mer direksjonelle skogspudderski som Rossignol S7 og DPS 112RP For 3 lapper fikk du et greit allmountainoppsett, om du fortsatt har råd til et par for skogspudder er du godt dekket for de fleste snøforhold...
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er jo skogpudder som jeg er keen på å begynne med, og sikkert en og annen topptur. For bakke har jeg gode carving ski. Så det jeg ikke er sikker på, er om jeg bør angre på skikjøpet, å få igjen pengene, og heller finne meg et par amplid cholesterone Rc ski feks.. Som sagt lite erfaring med pudder, så er jo greit å kjøpe ski som gir meg bedre mulighet for skuksess, hehe. Lange ski bør jeg btw ha optimalt sett? Veier 60kg, 169cm
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Blizzard skiene er en veldig fin bakkeski, og en fin ski til varierte forhold på fjellet syns jeg. Veldig god og stabil ski til å dra på i svingene uansett føre, men de taper seg litt i skogen. Om du vil ha noe som fungerer skikkelig godt i skogen ville jeg heller gått for en mykere ski med mer rocker og mer innsving:)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
hva med et par Dynastar Legend 94, 177cm, med F10 tour bindinger? er det dugenes i skogen, på toppturen og litt i bakken? er de bedre enn blizzard skia liksom?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Er jo skogpudder som jeg er keen på å begynne med, og sikkert en og annen topptur. For bakke har jeg gode carving ski. Så det jeg ikke er sikker på, er om jeg bør angre på skikjøpet, å få igjen pengene, og heller finne meg et par amplid cholesterone Rc ski feks.. Som sagt lite erfaring med pudder, så er jo greit å kjøpe ski som gir meg bedre mulighet for skuksess, hehe. Lange ski bør jeg btw ha optimalt sett? Veier 60kg, 169cm Kan du angre kjøpet og få pengene tilbake gjør det. Du kommer uten tvil å ha det utrolig mye morsommere på http://www.friflyt.no/index.php/friflyt/Bruktmarked/Ski/Ski/LIBERTY-DOUBLE-HELIX2http://www.friflyt.no/index.php/friflyt/Bruktmarked/Ski/Ski/LIBERTY-DOUBLE-HELIX2amplid cholesterone Rc som skogspudderski. Slike pudderski får deg til å føle deg som en skikjøringsgud i pudder. Du popper opp superfort, kan endre retnign helt som du selv vil og all bare spretter nedover skogen mens du leker deg.Jeg digget å kjøre pudder med ski som hadde omtent samme mål som Blizzardene du har kjøpt, men det åpenbarte seg en helt ny verden når jeg fikk ordentlige lekne pudderski.På lengde så vil du gjerne ikke ha dem for lang da du skal bruke de i skogen, samtidig gjør den store mengden rocker i de at de vil føles kortere. 170-180 burde være greit. Er du så ung at du fortsatt vokser kan du kanskje gå for 184'en men jeg vil tro den blir litt i lengste laget. Legend94 er ikke skogspudderski, til det er de alt for smale og har mangler pudderrocker. IMHO er de kjedelige, allmountain, nybegynnerski. Ikke har de pop, ikke tåler de fart og kraft, ikke flyter de godt, de er kun lettkjørt og forutsigbare i min erfaring. Ser ut som det var lite på bruktmarkedet i din lengde, fant disse 2 du kan se på: Line Influence i 172. Disse er direksjonelle og ganske fleksible, men samtidig god til skogspudder. Kanskje litt korte om du fortsatt vokser. K2 Pon2oon i 179. Disse er rendyrkede pudderski som vil ta skogspudderlek til en ny dimensjon. Mye rocker så lengden er perfekt for deg. Nye så dyrere enn det du har sett på, men siden de har lagt ute en stund kan du sikkert prute
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Slenger meg inn i forslagsrekken med Völkl Kuro. Disse er brede, myke (frem til og med 2012-modellen) og har megastor rocker, rett og slett gjennomgående negativt spenn gjennom hele skien. Dette er min personlige favoritt til "skogspudder" da de er latterlig lette å svinge mellom trærne. Årets modell har blitt stivere, men det er fine brukte ski på Finn til rundt 3 lapper. Hvis ikke du er helt utvokst ville jeg gått for 185 cm da skiene virker ekstremt korte. I pudder er disse helt utrolig lettsvingte og lekne og gir nesten superheltfølelse ;-) I tillegg vil jeg anbefale K2 Pettitor som er noe smalere, men myk og leken, og som også duger noe bedre i bakken enn Kuro pga camber på midten i tillegg til tip/tailrocker. Disse ligger på tilbud på Skishopen.com til rett over 4 lapper med binding. 169 cm eller 179 cm hvis du vokser enda, så får du morsomme ski. Rossignol S7, K2 pontoon, K2 Hellbent , Line EP Pro, Black Crows Nocta er alle ski i pudderkategorien jeg har prøvd og som vil gi omtrent like mye moro i "skogspudder" og som du kan få tak i billig brukt.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ble brukte dynastar legend 94 med marker tour f10 bindinger! Testa og meget fornøyd så langt! Så har et sett Blizzard til overs.. Så om noen trenger slike ski til bra pris, rop ut
|
|
|
|
|