Personlige erfaringer er helt klart viktig - og det er absolutt relevant at nybegynnere ofte foretrekker mykere sko....og jeg helt enig i at stive ski ikke bare er positivt....da man får kjenner underlaget mer direkte i foten. Dette gjelder spesielt rando-sko som ofte er litt av/på. At Drumlin skulle prøve å kjøre med åpne sko var vel et forslag....og det er jo bare å prøve det. Hvis det skulle fungere ville jeg uansett sett på det som en midlertidig løsning. Drumlin virker bedre trent enn meg - og det er ingen grunn til at han skal få uforholdsmessig mye pump i beina. Min erfaring er det er ubalanse som er den viktigste grunnen til at man blir uforholdsmessig sliten...og da mest sannsynlig for mye vekt bakover. For mye vekt bakover vil gjøre at man rir på lårmusklene, får en mer hompete tur, og at man hele tiden må ta seg inn. Det er tungt. (Drumlin må nesten skyte inn for å beskrive sin egen teknikk). En sko med god støtte er en av de beste bidragsyterne til å tørre å ha nok vekt fremover, og knekk i beina er et av de beste tipsene for å få god balanse....prøv selv - la noen puffe deg når du står med knekk og når du står med rette bein.Det virker helt feil på meg å endre på noe av det beste utstyret man får tak i, når teknikk endrig er mye mer givende i det lange løp.Noe helt annet er at det er mulig at pumpen det er snakk om her kan være godt innenfor normalen. Hvis man er vant til å skli rundt i bakken så vil det oppleves tungt å kjøre på underlag der skiene kanskje griper mer. Hvis jeg kjører kortsvinger ned wüller med sl-ski og kjører de slik de bør kjøres har jeg blodsmak i munnen når jeg kommer ned. Skrenser jeg meg ned merker jeg knapt noen forskjell fra å gå over stuegulvet.