Maestrale er ikke en midt på treet rando sko, den er midt på treet om du sammenligner den med alt som har gåfunksjon (alpinsko + gåfunksjon + vibramsåler = frikjøringsko). Stivere rando sko er det Maestrale RS og Dynafit Vulcan som jeg kommer på nå...
Grunnen til at Maestrale er overkill for Wayback er konstruksjonen, torsjonstivheten og fleksen til Wayback. Stöckli ski med titanal blir noe helt annet, selv om bredden kan være lik.
At man ikke får utsnyttet stivheten er noe annet enn at den ikke fungerer.  Hvis jeg sammenligner min erfaring fra tlt4 (flex 30-50) med bodascious (stiv 130 flex - stivere enn lange rs 130), så er det ikke noe tvil om at jeg blir mest sliten med tlt4 med lik kjøring.  Grunnen er at jeg ikke får noen støtte i skoen, og må bruke alle de små stabiliseringsmusklene. 
Jeg er enig at i at man ikke må ha stiv sko for wayback - men holder fast på at maestrale trolig er bortimot det perfekte valg for den...stivhetsmessig.
Det hendte at jeg kjørte med med zzero4c i gå mode.  Det fungerte sånn passe, siden de uansett var sidestabile - men jeg kan ikke se en god grunn til å velge å kjøre sånn.  Med tlt5p som jeg hovedsaklig bruker nå (når jeg ikke bruker alpin eller bodacoius) er det bare å glemme.
Litt mer om maestrale fra tgr (tlt5 tråden):
?I took the TLT 5 Mountain TF (the one without carbon fiber and with the standard TF liner rather than a beefed up TF-X liner) to the ski area today. It performed remarkably well on very firm snow that was ice in places. It?s still not a Spirit 3 / Zzero 4 / Mega-Ride in terms of forward flex, but it?s pretty close especially considering how much lighter and better for touring it is. Not sure how much stiffer the carbon version will be in terms of forward flex, but I doubt it will be that different. Lateral stiffness was great but presumably will be even better with carbon cuff.For comparison I also skied the Scarpa Maestrale and found it to ski better than expected, but not as well as the TLT 5. From flexing the Meastrale indoors I figured it wouldn?t be much more than an F3, but it?s definitely much more than an F3. TLT 5 seems to be the winner all around, but for significantly less $$ the Maestrale looks great too.?
Hvordan vil du karakterisere:
-tlt5 performance  (frem til jeg leste avsnittet over trodde jeg denne var kjøremessig sammenlignbar med maestrale)?
- zzeus/titan etc?
- cochise?
- mercury?
En vennine av meg byttet akkurat fra tlt5 mountian til mercury fordi hun som nybegynner ikke fikk nok støtte fra de relativt myke tlt5 mountain...