Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stå nedover med støvlene i gå-modus?
#179986 16/01/2013 11:10 PM
Drumlin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Jeg gikk mine første toppturer i fjor med et par Scarpa Maestrale. Jeg opplevde det som utrolig tungt for lårene å stå nedover, fikk syre mye fortere enn når jeg står slalom i preppet løype. Noe kan skyldes at det rett og slett er tyngre å stå i løssnø, men jeg har også blitt tipset om at støvlene kan være i overkant aggressive i forhold til min kjørestil. Har fått en anbefaling om å la støvlene stå i gå-modus også på nedoverturen, slik at jeg kan rette meg opp og hvile beina innimellom. Er det noen her som har erfaringer med dette, eller ser noen store problemer med det? Planlegger ingen spesielt bratt kjøring med drops, etc. smile

Re: Stå nedover med støvlene i gå-modus?
Drumlin #179987 17/01/2013 12:19 AM
Fersking
Fersking

Jeg anbefaler ganske enkelt å trene mer:) kjør mye på ski, da bedrer det seg! Å kjøre med skoene i gå-modus, er ingen god ide, da skoene har mye utslag bakover. Dette gjør ting bare vanskeligere for seg.

Drumlin #179988 17/01/2013 12:21 AM
Entusiast
Entusiast

Sliter med det samme jeg også og kommer også til å prøve å stå i gå modus med mine scarpa skookum med 90 og 110 i flekstunge forran.

Drumlin #179989 17/01/2013 12:31 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei! Du må gjerne kjøre med støvlene i gåmodus, men da har du liten styring av skiene. Kraften du bruker for å svinge og manøvrere skiene blir ikke overført til skiene på en effektiv måte. Maestrale er veldig fleksible og myk i gå modus, noe som innebærer spesielt dårlig kraftøverføring til skiene. Denne løsningen bør derfor kun være en nødløsning for å klare å komme ned. Løsningen din må være å trene opp litt styrke i de musklene du bruker for å unngå at beina stivner med melkesyre. Det beste er å ta flere turer. Det blir garantert bedre neste gang. Det finnes også enkle øvelser som du kan tørrtrene med hjemme i stuen. Løft en fot opp langs beinet. Når foten er på høyde med kneet, bøyer du kneet inn mot det andre beinet. Gjenta dette til du merker du blir sliten. veksle mellom høyre og venstre beinet. Noe annet som er effektivt er å gå (eller løpe) i trapper - ta to og to skritt. Kutt ut bruk av heis (hvis du tar heis da). Gjør du dette regelmessig om høsten styrker du de musklene som du nå får syre i. Maestrale er forøvrig en topp støvel med supre gå og kjøreegenskaper. Fjellfalk

Drumlin #179990 17/01/2013 1:55 AM
Medlem
Medlem

Jeg regner med du vet at støvelen har 2 forskjellige moduser for vinkling fremover for kjøring?16 og 22 grader. 16 grader er jo ikke veldig mye, har kjørt disse støvlene mye selv, synes de er supre i 16 mode.

Press leggen bakover så du får godt utslag bakover før du klikker over spenna og lener deg frem til den går i hullet sitt. Dette gir 16 grader.

Press fram med leggen før du klikker over for så å bende bakover igjen til den går i hullet gir 22 grader.

Mulig du er klar over dette, men greit å poengtere om du kun står i 22 mode.

Drumlin #179991 17/01/2013 8:53 AM
Ringrev
Ringrev

Kom deg fremover. At du blir så sliten som du beskriver tyder på at du i likhet med omtrent 90% av alle som har vokst opp med langrenn og løs hel fremdeles tror at du må henge bakpå i løssnø. Rando-sko har veldig avslappet kjørestil, og er veldig myke - så det er egentlig det som burde være problemet ditt. Den eneste fordelen med å kjøre med skoene i gå-modus, er at du da ikke lenger kan henge i skaftet, så du blir tvunget til å kjøre med en sentrert vektfordeling

Drumlin #179992 17/01/2013 4:39 PM
Entusiast
Entusiast

Kjenner ikke støvlene dine, men med mine BD Quadrant går det i alle fall helt fint å kjøre i gå-modus. Jeg konverterte fra Telemark og og fra Scarpa T2 og jeg husker at jeg i starten synes støvlene var så stive at jeg i en periode valgte å kjøre i gå-modus også på preppet løype. Det er dessuten god trening i riktig vektfordeling fordi du ikke har samme støtte. (litt som å kjøre uten å feste spennene).

Men: det er jo utvilsomt slik at du har bedre kontroll på skiene i kjøre-modus, og skal du kjøre "riktig" i puddersnø må du dessverre gi lårene en del juling.

Men snakker vi om lange traverser eller flate partier f.eks.der man bare står over skiene og glir kan det jo være greit å kunne slippe opp litt på vinkelen i kneet. Du sier lie om typen ski du har.

Drumlin #179993 17/01/2013 6:05 PM
Drumlin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for alle tips og tilbakemeldinger. Er enig i at trening vil kunne hjelpe, så det gjør jeg så ofte som jeg har mulighet. Dessverre er det for sjelden til å ha stor effekt på kort sikt. Derfor vil jeg gjerne optimalisere andre faktorer så mye som mulig i tillegg, for å få gode opplevelser.

Jeg hadde faktisk ikke satt meg inn i hvordan jeg velger mellom de to modusene (16 vs 22 grader). Så det kommer jeg til å benytte først. Så får jeg ha gå-modus i bakhånd hvis det blir for tungt selv med 16 grader.

Til KriM: Jeg står på K2 Wayback med Dynafit ST Radical.

Drumlin #179994 17/01/2013 7:57 PM
Entusiast
Entusiast

Den egentlige løsningen hadde vært å gått tilbake til butikken og spurt hvorfor de solgte deg sko som er for stive for både deg og utstyret ditt...

Scarpa Maestrale er en av de stiveste toppturskoene på markedet, det er en veldig bra støvel, men ikke for en nybegynner. Den er og overkill på et par Wayback da de skiene ikke har behov for eller takler kraften Maestrale er ment for å sende ned i underlaget.

Resultatet er at du må bruke gåfunksjonen nedover som nødløsning...

Drumlin #179995 17/01/2013 9:20 PM
Ringrev
Ringrev

Scarpa Maestrale har en rating på rundt 100, og jeg har sett flere nybegynnere som har kjørt bra på denne skoen...så jeg klarer ikke å se at butikken har gjort noe feil her.Det er vel mer riktig å si at maestrale er midt på treet for rando-sko.  Den passer også meget godt til wayback - en klassisk god kombinasjon.Prøv å tenk på følgende

:- går du for hardt oppover?  Hvis man tar seg ut for mye opp, blir man stiv og sliten på vei ned.  Nok mat og drikke er også viktig.

- kjører du sentrert med tyngde ned i foten?  Dette er svært viktig - som nevnt over.

- klarer du å stå i en avlsappet "keeperstilling" når du kjører, eller anspenner du deg?

Personen i svart i video'en under kjører med maestrale+et par smale stöckli ski....som vel kan sammenlignes med wayback (han er riktig nok ikke noen nybegynner)

Drumlin #179996 17/01/2013 9:27 PM
Drumlin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Grunnkondisen min skal være god, jeg løper mye, og har respektable tider både på 10km og halvmaraton. smile Jeg tror nok det handler mest om kjørestilling, og at lårene mine er for lite vant til denne typen belastning. Så det er noe jeg trenger å trene på, i tillegg til å finne riktig innstilling på støvler, etc.

Drumlin #179997 18/01/2013 9:41 AM
Entusiast
Entusiast

Maestrale er ikke en midt på treet rando sko, den er midt på treet om du sammenligner den med alt som har gåfunksjon (alpinsko + gåfunksjon + vibramsåler = frikjøringsko). Stivere rando sko er det Maestrale RS og Dynafit Vulcan som jeg kommer på nå...

Grunnen til at Maestrale er overkill for Wayback er konstruksjonen, torsjonstivheten og fleksen til Wayback. Stöckli ski med titanal blir noe helt annet, selv om bredden kan være lik.

Drumlin #179998 18/01/2013 10:27 AM
Medlem
Medlem

Du overvurderer nok Maestrale nå F33d3r, de er da ikke særlig stive, 80 flex omtrent. Synes både skokuum/mobe/spirit4 kjennes stivere ut. Maestrale har en fin progressiv flex, men stive er de ikke. Maestrale og Wayback er en helt fin kombo.

Drumlin #179999 18/01/2013 12:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tren løssnøkjøring i et skianlegg. Det blir mer effektivt. Lettere å lære med alpinstøvler og pudderplanker, men bør funke med rando utstyr også. Med bedre ferdigheter bruker du mindre krefter.

Drumlin #180000 18/01/2013 1:06 PM
Ringrev
Ringrev

Maestrale er ikke en midt på treet rando sko, den er midt på treet om du sammenligner den med alt som har gåfunksjon (alpinsko + gåfunksjon + vibramsåler = frikjøringsko). Stivere rando sko er det Maestrale RS og Dynafit Vulcan som jeg kommer på nå...

Grunnen til at Maestrale er overkill for Wayback er konstruksjonen, torsjonstivheten og fleksen til Wayback. Stöckli ski med titanal blir noe helt annet, selv om bredden kan være lik.

At man ikke får utsnyttet stivheten er noe annet enn at den ikke fungerer.  Hvis jeg sammenligner min erfaring fra tlt4 (flex 30-50) med bodascious (stiv 130 flex - stivere enn lange rs 130), så er det ikke noe tvil om at jeg blir mest sliten med tlt4 med lik kjøring.  Grunnen er at jeg ikke får noen støtte i skoen, og må bruke alle de små stabiliseringsmusklene. 

Jeg er enig at i at man ikke må ha stiv sko for wayback - men holder fast på at maestrale trolig er bortimot det perfekte valg for den...stivhetsmessig.

Det hendte at jeg kjørte med med zzero4c i gå mode.  Det fungerte sånn passe, siden de uansett var sidestabile - men jeg kan ikke se en god grunn til å velge å kjøre sånn.  Med tlt5p som jeg hovedsaklig bruker nå (når jeg ikke bruker alpin eller bodacoius) er det bare å glemme.

Litt mer om maestrale fra tgr (tlt5 tråden):

?I took the TLT 5 Mountain TF (the one without carbon fiber and with the standard TF liner rather than a beefed up TF-X liner) to the ski area today. It performed remarkably well on very firm snow that was ice in places. It?s still not a Spirit 3 / Zzero 4 / Mega-Ride in terms of forward flex, but it?s pretty close especially considering how much lighter and better for touring it is. Not sure how much stiffer the carbon version will be in terms of forward flex, but I doubt it will be that different. Lateral stiffness was great but presumably will be even better with carbon cuff.For comparison I also skied the Scarpa Maestrale and found it to ski better than expected, but not as well as the TLT 5. From flexing the Meastrale indoors I figured it wouldn?t be much more than an F3, but it?s definitely much more than an F3. TLT 5 seems to be the winner all around, but for significantly less $$ the Maestrale looks great too.?

Hvordan vil du karakterisere:

-tlt5 performance  (frem til jeg leste avsnittet over trodde jeg denne var kjøremessig sammenlignbar med maestrale)?

- zzeus/titan etc?

- cochise?

- mercury?

En vennine av meg byttet akkurat fra tlt5 mountian til mercury fordi hun som nybegynner ikke fikk nok støtte fra de relativt myke tlt5 mountain...

Drumlin #180001 18/01/2013 1:50 PM
Medlem
Medlem

Skimachine, jeg tok akkurat på meg mine pegasus med maestrale liner (som er litt stivere enn maestrale) og Tlt5m, en på hver fot, for så å bytte fot. Tlt5m er marginalt stivere faktisk.

Drumlin #180002 18/01/2013 2:10 PM
Entusiast
Entusiast

Om vi skal ta in personlige erfaringer vet jeg fra å jobbe i skiutleie og skiskole hvordan kunder responderer om du gir dem for stivt utstyr. Nybegynnere henger mer i skoene og har feil kjørestilling. Mykere sko er mer behagelige og overfører mindre kraft tilbake siden de er mykere. Dette gjør dem mer tilgivende for feil kjørestilling og teknikk.

At du som er på et ganske annet erfaringsnivå kan bruke en stivere sko blir noe annet. Du har riktig kjørestilling og du utnytter den økte kraftoverføringen skoen gir. Du overfører såpass mye kraft til underlaget at en 130 stiv sko flexer riktig for deg, mens med en 30-50 stiv ski må du holde igjen og balansere mer. TS beskriver heller ikke at han er sliten i balansemusklaturen, men lårene. Du blir sliten i lårene av å overføre kraft til underlaget og å henge i underlaget.

Hadde TS hatt mykere, lavere sko med mindre agressiv vinkel ville han ikke hatt behovet for å sette dem i gåfunksjon under nedkjøring. Gåfunksjonen gjør jo nettopp skoen helt myk og lar skoen ha en veldig loddrett vinkel. Lettere, lavere sko ville og latt han spare mer krefter på turen opp som han kan bruke på nedturen.

Jeg ville tenkt TLT5 som en ideell sko for Wayback. Om Maestrale virkelig er mykere enn TLT5 så stiller det saken i et annet lys og den er ikke for stiv (den virker å være flex 80 ikke 100). Den er fortsatt høyere en jeg vil se på som ideelt for Wayback.

Angående kategorisering er TLT5 og Mercury (som jeg antok var like stiv som Maestrale) randosko. De andre er frikjøringssko.

Drumlin #180003 18/01/2013 2:36 PM
Drumlin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har du eksempler på sko som er lettere og lavere, og kunne vært et alternativ til Maestrale? Jeg synes Maestralene er helt fine å gå oppover med, og har ingen problemer med vekta på de.

Drumlin #180004 18/01/2013 3:12 PM
Ringrev
Ringrev

Personlige erfaringer er helt klart viktig - og det er absolutt relevant at nybegynnere ofte foretrekker mykere sko....og jeg helt enig i at stive ski ikke bare er positivt....da man får kjenner underlaget mer direkte i foten. Dette gjelder spesielt rando-sko som ofte er litt av/på. At Drumlin skulle prøve å kjøre med åpne sko var vel et forslag....og det er jo bare å prøve det. Hvis det skulle fungere ville jeg uansett sett på det som en midlertidig løsning. Drumlin virker bedre trent enn meg - og det er ingen grunn til at han skal få uforholdsmessig mye pump i beina. Min erfaring er det er ubalanse som er den viktigste grunnen til at man blir uforholdsmessig sliten...og da mest sannsynlig for mye vekt bakover. For mye vekt bakover vil gjøre at man rir på lårmusklene, får en mer hompete tur, og at man hele tiden må ta seg inn. Det er tungt. (Drumlin må nesten skyte inn for å beskrive sin egen teknikk). En sko med god støtte er en av de beste bidragsyterne til å tørre å ha nok vekt fremover, og knekk i beina er et av de beste tipsene for å få god balanse....prøv selv - la noen puffe deg når du står med knekk og når du står med rette bein.Det virker helt feil på meg å endre på noe av det beste utstyret man får tak i, når teknikk endrig er mye mer givende i det lange løp.Noe helt annet er at det er mulig at pumpen det er snakk om her kan være godt innenfor normalen. Hvis man er vant til å skli rundt i bakken så vil det oppleves tungt å kjøre på underlag der skiene kanskje griper mer. Hvis jeg kjører kortsvinger ned wüller med sl-ski og kjører de slik de bør kjøres har jeg blodsmak i munnen når jeg kommer ned. Skrenser jeg meg ned merker jeg knapt noen forskjell fra å gå over stuegulvet.

Drumlin #180005 18/01/2013 3:16 PM
Ringrev
Ringrev

Ser vel også at F33d3r og jeg har litt forskjellig definisjon på rando-sko...og det er vel helt greit.

Drumlin #180006 18/01/2013 4:08 PM
Entusiast
Entusiast

Har du eksempler på sko som er lettere og lavere, og kunne vært et alternativ til Maestrale? Jeg synes Maestralene er helt fine å gå oppover med, og har ingen problemer med vekta på de.

Maestrale er mykere enn jeg trodde slik at de burde passe greit. TLT5 uten flekstunge ville vært myker og kanskje passet deg bedre.

Når det gjelder definisjonen min av rando vs freeridesko skimachine kommer den på linje det Lee Lau skriver i sine artikler på side du siterte (eller han er faktisk i tvil om Mercury/Vulcan og Maestrale er rando og ikke frikjøring) :p Men hva vi kaller ting er opp til den enkelte.

Sjekket og litt mer rundt flex på TLT5 mot Maestrale. Det virker som TLT5 er stivere lengdeveis i skaftet, men ellers mykere. Det er ulike meninger om hvilken av skoene driver ski best.

Drumlin #180007 18/01/2013 4:35 PM
Ringrev
Ringrev

Alle kategorier blir litt forvirrende. Rando,rando-race, free-rando, freetouring, plug w/tech osv, freeride osv. Tenker at hvis det er gummisåle og gå mode så er det en slags rando-sko....men er usikker på bodacious'ene mine som har gummisåle, tech-fester og ingen gå mode.....

Drumlin #180008 18/01/2013 5:05 PM
Fersking
Fersking

Ehhh, Maestrale er absolutt ikkje ein stiv støvel etter min erfaring og meining. Burde ikkje vere ei begrensning med mindre ein er veldig veldig lett...

Er du sikker på at du er i den minst framoverlente posisjonen? Sett dei i gåmodus og fleks heilt bakover, sett dei i skimodus og fleks framover til det seier klikk.

Eg opplever den minst fremoverlente posisjonen som litt for lite framoverlent og den mest framoverlente som altfor framoverlent. Det beste for meg hadde vore noko midt i mellom. Dei to hola i metallstanga sitt ganske tett så det er ikkje mulig å få til uten å bytte metallstanga. Kva som er optimalt for den enkelte avhenger av forma på kroppen, kor tjukke leggar ein har, høgdeforskjell tå-hel på bindingane og i tillegg kva ein foretrekker.

Hvis du kjem til at du treng eit mindre framoverlent oppsett enn det du får til med den støvelen kan du prøve å kompasere ved bygge opp med noko under frambindingen. Då treng du nok lenger skruar. Skjærefjøler i plast er praktisk som materiale. Eg ville prøvd med 3-5 mm hvis det virkelig skal monne.

Drumlin #180009 18/01/2013 10:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Å kjøre offpiste med støvler i gåmodus, høres ganske risikabelt ut, synes jeg. Man mist jo mye av kontrollen, når støvlene slerker, og da er det fort gjort å komme til skade... Jeg tror skimachine har rett når han sier at problemet er manglende teknikk. Ikke manglende kraft, kondisjon og styrke. Høres ut som om du er i bedre form enn meg, i hvertfall (skal ikke så mye til, forøvrig). Høyst sannsynlig er du for passiv og sitter for langt bakpå. Med riktig teknikk i løs snø er det ikke veldig slitsomt. Men tyngden fremover, og på begge beina. På mer krevende snø, er det ikke så enkelt selvfølgelig :-) I likhet med skimachine (så vidt jeg har forstått) har jeg stor tro på støvler som er ganske stive. Kanskje noe mer krevende, men man får en respons på hva man gjør, som gjør det lettere å lære å kjøre riktig... Det er min erfaring, i hvertfall :-) Så fokus på teknikk! Lykke til!

Drumlin #180010 18/01/2013 11:14 PM
Fersking
Fersking

Ehhh, Maestrale er absolutt ikkje ein stiv støvel etter min erfaring og meining. Burde ikkje vere ei begrensning med mindre ein er veldig veldig lett...

Er du sikker på at du er i den minst framoverlente posisjonen? Sett dei i gåmodus og fleks heilt bakover, sett dei i skimodus og fleks framover til det seier klikk.

Eg opplever den minst fremoverlente posisjonen som litt for lite framoverlent og den mest framoverlente som altfor framoverlent. Det beste for meg hadde vore noko midt i mellom. Dei to hola i metallstanga sitt ganske tett så det er ikkje mulig å få til uten å bytte metallstanga. Kva som er optimalt for den enkelte avhenger av forma på kroppen, kor tjukke leggar ein har, høgdeforskjell tå-hel på bindingane og i tillegg kva ein foretrekker.

Hvis du kjem til at du treng eit mindre framoverlent oppsett enn det du får til med den støvelen kan du prøve å kompasere ved bygge opp med noko under frambindingen. Då treng du nok lenger skruar. Skjærefjøler i plast er praktisk som materiale. Eg ville prøvd med 3-5 mm hvis det virkelig skal monne.

Å bygge oppunder framme med skjærefjøler høres ut som eit ordentlig hobbysnikkerprosjekt ja ! Ville nok brukt orginale monteringsplater om mulig ! But I like it !Har søkt etter dette sjøl på Plum men endte opp med å montere rett på skia pga. tidsnød!! Og så kjem det faen ikkje snø her !!!?&%!#"

Skreiv innlegg (Urrggh ) om mitt problem ,fant nemlig ut at Plum hadde større høgdeforskjell framme-bak enn Dynafit (eldre oppsett).

Med Skookum syntes eg det vart vel mykje framlent sjøl i første hol.Vil prøvekjøre først før eg gjer noko meir men har sett på muligheten for å demontere skoen og bore eit nytt hol  som første hol. Reknar med at det kan fixes.

Største problemet no er snø !! Vurderer innkjøp av snøkanon!! Har bakke !

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå