Jeg tror du vil få litt problemer med å finne en ski som er god til bratt skikjøring på dårlig føre og som samtidig gir deg godfølelsen i pudder. Jeg tror egentlig at du kommer lenger med to par ski, slik at du kan kjøpe ski for et mer spesifikt bruksområde. Dersom du bruker NTN freeride kan du jo kjøpe en ekstra monteringsplate, og hvis ikke kan du jo vurdere inserts ala quiverkillers for å spare litt penger.
Jeg ville nok valgt et par relativt smale og korte ski for brattkjøring, spesielt hvis du tenker bratte renner og turer der du går med stegjern opp. Pga skredfaren er det jo relativt sjelden du får kjørt virkelig bratt i pudder, og da vil en smalere ski oppføre seg bedre, i tillegg sparer du jo vekt.
Til pudder er det jo litt mer smak og behag. Noen liker mye innsving og myke ski med masse rocker, mens andre vil ha stive planker. Hvis jeg forstår deg riktig er du ute etter å kjøre ganske bratt og hardt i pudderet (??) og da ville jeg valgt en lang og stiv ski med litt rocker i tuppen og lite innsving.