Hei dere

Vi er en gjeng fra midt i landet som har forvillet oss og bosatt oss i og rundt Oslo. Vi har vokst opp med utallige toppturmuligheter i Romsdalen og lignende, mens vi her på Østlandet er helt grønne på hvilke muligheter vi har rundt oss.

Såvidt jeg har skjønt må man minimum 3 timer vekk fra byen for å finne noen gode muligheter (da ser jeg bort fra Blefjell, Norefjell, etc.). Men her har vi lite kunnskap. Vi har biler og ser for oss noen toppturhelger fremover, hvor vi kjører fredag ettermiddag, overnatter på en DNT-hytte og går topptur tidlig lørdag og blir på hytta til søndag før vi kjører hjem igjen. Jeg har undersøkt litt rundt Jotunheimen og Rondane, men finner ikke helt ut av hvilke topper og hytter som hører sammen, og når på året man bør gå der (det virker kanskje som om disse områdene er best på våren, dvs. april/mai og tilogmed om sommeren). Og det samme gjelder snøforhold, vi søker selvfølgelig pudder, men det er kanskje skralt og hardt selv i disse områdene nå som ellers i landet?

Altså er stikkord bil fra Oslo, kan fint kjøre 2-4 timer, overnatting på DNT-hytte og fin topptur med en del snø. Noen tips?