Hadde en guide i Zermatt som sa at han ikke trengte mer enn 78mm fordi det sjelden var mer en 20cm løssnø i Zermatt...så dine 91mm holder helt fint. Jeg bruker selv 84mm på topptur. (se http://www.youtube.com/chilmersen). Det du går glipp av med smale ski er surfe-følelsen, og det vil til en viss grad kreve bedre teknikk....men i skikkelig løs snø fungerer alt. Det er i gjennomslagsføre jeg synes smale ski er mest problematiske...
Men, hvis du har fulgt med litt i det siste, så ser du at det har gått mange ras. Ras-vurdering er det absolutt viktigste du gjør på tur. - Hvordan har vinden vært i det siste?- Hvordan har temperaturen vært?- Hvor kan det ha dannet seg opphopningen av farlig snø?- Er det lagdelinger?- Hvordan bør sporet legges for å senke faren mest mulig (både opp og ned)- Hvor tett bør følget gå/kjøre?
Norefjell er også en bra topp for å få tur-trening - spesielt fra temepelseter mot Høgevarde. Været kan være svært utfordrene der, så det anbefales på det sterkeste å ha både vindsekk og kart/kompass. (har selv opplevd et skifte fra solskinn til et inferno med flyvende skare-flak i løpet av 15 min). Området er i det store og hele ganske skredtrygt, så det er et bra område å lære seg å observere. (Augunshaug er mer skredfarlig, likseså Ranten)
Fellene skal ikke dekke stålkanten.