Tror ikke du MÅ bruke en toppturstøvel, men d e bedre å gå med dem. Har lest om noen som brukte alpinstøvel når dem gikk på tur, men de skrev bare de va greie å gå med. Har gått en del på alpinstøvel med skiene på nakken, og det var ikke så bra. Når det var hardt ble man gående på tærne, og det var tungt i lengden. Har ikke prøvd å gå med alpinski i randobinding, men tror ikke at det er stort bedre. Har nå en myk randostøvel som er ganske mye bedre. Men som sagt, randostøvel anbefales, men det er fult mulig med en alpinstøvel:-)
...forutsatt at det er snakk om bindinger av type Duke, Guardian eller Adrenalin. Er det tech-binding (Dynafit++) så må du ha spesielle sko.
Uansett er randosko veeeldig mye bedre å gå med enn alpinsko. Mine Dynafit TLT5 kan jeg fint gå på føttene en time eller mer på vei til snøen. Faktisk er de så gode at jeg kan kjøre bil med de - uten fare for andre/meg selv/bilen.
Tror ikke du MÅ bruke en toppturstøvel, men d e bedre å gå med dem. Har lest om noen som brukte alpinstøvel når dem gikk på tur, men de skrev bare de va greie å gå med. Har gått en del på alpinstøvel med skiene på nakken, og det var ikke så bra. Når det var hardt ble man gående på tærne, og det var tungt i lengden. Har ikke prøvd å gå med alpinski i randobinding, men tror ikke at det er stort bedre. Har nå en myk randostøvel som er ganske mye bedre. Men som sagt, randostøvel anbefales, men det er fult mulig med en alpinstøvel:-)
En av karene på denne video'en gikk med alpinsko.
Det er kun dynafit/onyx/plum/atk/tech bindinger som krev spesielle sko.
Det hender jeg går kortere turer (f.eks. gaustatoppen) med alpinsko, selv om jeg har tlt5p som ble nevnt. Det gir litt mer nedover, men fjerner også gleden ved oppoverturen. Det største problemet med alpinsko er hvis det er flatt...det blir fort veldig slitsomt å gå med knekk i beina hele tiden.