Om du skal ha NTN, så tror jeg ikke du trenger å vurdere noe annet enn Freedom og Tx Pro, det er en knallkombinasjon og fantastisk behagelig når man nettopp går med det.
Jeg kjørte Black Crows Camox Freebird skikkelig hardt for ikke så lenge siden, og den er overraskende bra til tross for den svære framtuppen. En god kamerat av meg sier at dette er hans favorittski i år, noe jeg godt kan forstå. Det fine med den skien er at Black Crows kvaliteten er gjennomgående, og du får en ski som sitter godt på hardt føre men som også er utrolig leken. På beinhardt isete føre, eller skikkelig skareføre ville jeg nok valgt en litt lengre lengde, siden framtuppen er ganske stor, men ellers er det en kjempeski.Nunataq er en ski jeg selv har kjørt på i noen sesonger nå, og det meste kan gjenspeiles i testene denne skien vant i fjor. Blandt annet vant den Fri Flyt sin test, men den testet også veldig bra i mange andre utenlandske magasiner. Nunataq har også en relativt "konservativ" konsktruksjon, på tross av rockeren, med en ganske stiv bakski. Jeg mener derfor dette kan være en utrolig fin telemarskski, uten å selv ha prøvd den på telemark da. (Jeg kan desverre ikke kjøre så mye telemark, grunnet titankne, lengre... )TX97 er en ski jeg sterkt ville vurdert om jeg var deg! Jeg personlig syns at Nunataq ikke biter like godt som TX97 gjør, men det tror jeg har litt med konstruksjonen å gjøre. Nå er jeg en skikjører som liker veldig godt ski som Kästle og Black Crows, som mange omtaler som "tungkjørt". Men jeg liker tryggheten i slike ski, og får alltid en følelse av at de er ganske mye mer solid når jeg virkelig legger press på dem. Men dette er jo bare min personlige referanse.Derfor kan jeg si at Camox Freebird overrasket vanvittig!! Jeg tror muligens du kommer til å bli fornøyd uansett hvilke av disse skiene du velger, men jeg ville holdt en knapp på Tx97, og Nunataq som en god nummer 2. Jeg vurderer selv å bytte ut Nunataq med Tx97.