Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye ski?
#179604 20/12/2012 3:01 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Har i noen år nå kjøpt ski for å utvikle meg selv som ski-løper, og ikke bli stuck i gamle vaner.  Dette har utvilsomt vært en bra taktikk, og jeg syne det har vært utviklende.  Allikevel ser jeg at de skiene jeg har endt opp med nå er nokså konservative.  

Skistallen nå består av:

- Kästle fx104 184 m/Marker Tour (Brukes til heisbasert offpiste, samt korte toppturer (f.eks. Gaustatoppen)).  Godt fornøyd, men ikke leken.  En ski jeg stoler veldig på.

- Movement Bond 177 m/Dynafit Radical FT (Toppturer.  Leken ski som er god i pudder og is, men har litt for lite flyt fil gjennomslagsføre...mangler også kraft nok til å dundre på uansett føre.  Veldig fornøyd med denne. Klassisk ski med moderne elementer.)

- Eldre dynafit race ski med race bindinger (160).  Lett til å ha på sekken, men for myk til at jeg synes den er morsom å kjøre på typiske sommerbreer - dvs is. Brukes lite...og burde selges...men kanskje bra til rolige solo fjellturer.

- Salomon Enduro.  Veldig bra all mountain ski m/rocker.  God flyt.  Ikke like kvikk som en sl ski, og ikke stabil som en gs.  Typisk "jobben skal til hemsedal" ski....takler alt.  Veldig morsom i pudder på hardt.

- SL konkurranse ski.  Elsker denne til kveldskjøring i mindre bakker.

- GS konkurranse ski.  Nyinnskaffet.  Fikk meg til å lure på hvorfor jeg har tullet med all mountain ski....men de har egentlig bare en mode, så de vil nok kun brukes i bakke (og løype)

Nå vurderer jeg altså endre skistallen litt.  Rando-race skiene kan selges til en lettere person...men jeg kan også beholde de for bruk et par ganger i året.  All mountain skiene kan selges: kan kjøre med fx104'ene på turer med andre, og race skiene i bakke.  Bakkekjøring får jeg uansett nok av i Oslo området. 

Det jeg mangler er en ski som ikke prioriterer kant-grep, men heller fokuserer på surfe-følelse. 

Det meste pudderet jeg kjører får jeg når jeg går opp.  Dynafit er definitivt best å gå med, men jeg har slitt litt med brede ski og dynafit før, men er muligens klar for å kjøre med de i halv-låst posisjon...men tenker at jeg kanskje også bare burde vente til neste år...på de nye dyanfit din 16 bindingene (er ute etter den nye tåa, ikke din 16).  Dynafit-problemene jeg har hatt har vært på is/hardt føre...så på en ski som dette vil det kanskje ikke være noe problem....  Det hadde vært veldig fint om skien også kunne ha passet som en kite-ski. 

Ski jeg synes virker spennende er:

- K2 Pon2oon  (Synes den virker spennende.  Kanskje ikke noe poeng med lette tur-bindinger...)

- Dynafit Huascaran (Lett, bred.  Trolig en god kite-ski.)

- DPS W99 Pure (Vil tro at denne gir flyt, men bevarer lekenheten i en litt smalere ski)

- Andre???

Sko: Lange RS 130, Dynafit TLT5 Performance, Technica Bodacious (faller litt mellom to stoler - men hvis årets tech såler holder meg inne på dynafit, er dette trolig den mest kjøreorienterte tech-kompatible skoen som finnes).

Sted: Tipper skiene i all hovedsak vil bli brukt i Høgevarde+Bøsetra-området, samt mindre topper på østlandet.  Oppdal og Tyin-området er også kandidater.  Gaustatoppen kan være aktuell, men ikke rennene - da bruker jeg FX104 eller Bond'ene.

Er egentlig bare ute etter innspill for å få åpnet øynene mine for nye kominasjoner...

Re: Nye ski?
skimachine #179605 20/12/2012 3:04 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Et par andre alternativ som trolig kun bør monteres med alpinbindinger...- Black Crows Sevun II -Bra ski, men ikke leken (har prøvd den gamle)- Black Crows Nocta- Volkl Kuro

skimachine #179606 20/12/2012 3:10 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

- 4frnt Hoji

- BD Megawatt Carbon

- BD Zealot

skimachine #179607 20/12/2012 5:28 PM
Fersking
Fersking

Har ikke noe ski-tips, men du bør ihvertfall søke etter en så lett og leken rigg som mulig, og som klatrer godt i snøen. Områdene du nevner, bla Høgevarde/Bøseter er jo relativt lett teknisk og krever ikke det mest heavy utstyret.

Har kjørt mye der med Gotama/Marker/Scarpa, og skulle ønske meg enda lettere og kanskje bredere ski, selv om de totalt sett er veldig bra.

Begynner å kikke etter nye ski idag, så kan jo gi noen tips hvis jeg kommer over noe lurt. Første jeg fant var Fat-ypus som virker interessant, men må sjekke det ut nærmere først. http://www.fat-ypus.com/home/d-sender.php

skimachine #179608 20/12/2012 7:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kan anbefale deg Liberty Genome... Kanskje ikke av de letteste (2360/187cm), men er ikke så gæli til sine massive 171-141-156... Har ikke prøvd så mange ski, men det er en sykt rå ski.. Den har en stor front rocker, litt spenn under, og litt rocker bak.. Når jeg har kjørt i stykker di jeg har nå, blir det nye med bindinger med gåfunksjon! De er helt råe og lekne i pudder'n, og det er god pop i de.. Tross sin brutale dim, funker de skremmende bra i bakken, og får satt bra svinger med de.. Her kan du lese litt mer: http://stiansturer.blogspot.no/2010/10/liberty-genome-20102011.html?m=1

skimachine #179609 20/12/2012 8:50 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Godt poeng med at terrenget er lett - ellers hadde jeg nok ikke sett etter noe bredt....når det er bratt kjører jeg med 84mm...det er når det er flatt jeg trenger mer flyt.Det jeg ser etter er en småfjellski (betyr muligens at Atomic Automatic og BD Zealot forsvinner som alternativ?) - og ikke en storfjellski.Liberty Genome er absolutt ikke noe jeg har sett på, og jeg er svært skeptisk til de med dynafit bindinger....men med alpinbindinger kan de faktisk være et godt alternativ på f.eks. Norefjell.

skimachine #179610 20/12/2012 10:29 PM
Fersking
Fersking

K2 HellBent, K2 Pettitor, Armada JJ, Line Influence. Har selv 2 par HellBent, et m Marker Jester setup og et med Marker Duke. Ikke det letteste oppsettet på tur opp, men lekne og pålitelige som faen nedover så lenge du ikke kjører. Har kjørt masse med disse rundt om Bøsetra og Høgevarde, samt i fb. med kiting på Haugastøl.

skimachine #179611 21/12/2012 1:25 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ligger 2 filmer på sniksnakk fra norefjell som jeg har brukt de smile gøyale ski smile

skimachine #179612 21/12/2012 8:47 AM
Medlem
Medlem

BD Carbon Megawatt har fått god omtale på wildsnow.com...

skimachine #179613 21/12/2012 9:25 AM
Entusiast
Entusiast

Morsom instilling smile

Jeg vil påstå at du er godt dekket fra 104mm og ned så kanskje du burde se den andre veien? Siden du har W99 på lista og jeg har en sesong på disse nå med forsesongen i år så må jeg nesten kommentere disse. Ganske sikker på at du hadde likt disse veldig, veldig godt. Har lånt ut mine til ymse og de har en tendens til å få frem smil hos de som kjører en del ski mens de er ikke "komfortable" for de som foretrekker det. Misliker yttrykket "ekspertski" men de krever litt mer av den som står på de. Det mange av testene ikke klarer å ta frem er hva som gjør de litt krevende så skal forsøke. Se for deg kantgrepet til ei titanal-ski men uten dempingen det gir sammen med spensten i litt eldre parkski. Det gir noe som noen synes er en rar følelse - kanskje litt voldsom men med en gang man skjønner hva akkurat det kan brukes til så blir det bare stas smile I forhold til vekt/ytelse så nekter jeg å tro at noe kommer i nærheten (pt).

Meeen W99 overlapper en del med det du har og som jeg skrev lenger opp så burde du kanskje titte mot noe bredere? 5-punkts sidecut-ski har jo tatt av de siste par sesongene og det er ikke så rart da de gir ski som oppfører seg ganske tradisjonelt på hardt føre og flyter svært godt. I denne kategorien har du: Atomic Automatic, Rossignol Squad7, DPS 112RP(C), Praxis Protest, Salomon Rocker2 og On3p Billy Goat for å nevne noen som jeg tror kan passe deg. Praxis og DPS er relativt lette og kan funke med tech.

Iom at du nevner surfefølelse så er vi over i en annen kategori og typisk de med fullrocker. Kuro har jeg aldri blitt glad i personlig men de flyter som en dupp - er noe feil med tuppen. Pontoon er veldig morsom men litt lefsete - Pon2oon skal ha fikset dette og bør være et alternativ. Jeg kjøpte nettopp Praxis Powder Boards selv som er fullblods R/R-ski nettopp for å ha en lekeski og fordi jeg aldri har eid R/R-ski selv. I tillegg har jeg 4Frnt Renegade som er en fantastisk ski med fullrocker og "normal" innsving selv om den er ganske storefjellete. Den gir likevel en helt annen skiopplevelse enn 5-punktsskiene. Har inserts i både Renegade og W99 for alpinbinding og tech. Renegadene med tech blir nok bare på de flotteste dagene (i hvert fall før jeg kjøper Lupo... Har TLT5 i dag). DPS Lotus 138 må også nevnes i R/R-kategorien - denne er i tillegg turvennlig vektmessig på 2.1kg. Veide for øvrig Powder Boards'ene mine og de kom ut på 2210g pr stk noe som er sykt lett for en ski med midtbredde på 138mm.

skimachine #179614 21/12/2012 2:49 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Takk for bra innspill. Ser at jeg overså BD Carbon megawatt i den franske testen: delt gull med w99- cruising 4,5- attaque 4,5- myk snø 5- vanskelig snø 3,5W99 fikk- cruising 4,5- attacque 3,5- myk snø 4,5- vanskelig snø 4

Huascaran:- cruising 3- attacque 4- myk snl 4,5- vanskelig snø 4,5

I pudderkategoiren vinner kastle 128, rossignol experience 98. Salomon rocer2 122 kommer et stykke ned....under w99 som også er i den kategorien.

Noen erfaring med DPS 112? Likte ikke helt reviewen jeg lest på TGR...

skimachine #179615 31/12/2012 11:50 AM
Medlem
Medlem

Hur slutade det skimachine, gjort några ändringar i stallet?

skimachine #179616 31/12/2012 3:31 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Ikke ennå. Begynte å tvile på om tlt5p'ene ville kunne kjøre skiene på den måten jeg ønsker. Prøvde de med marker tour på fx104...men løste ut hele tiden, så det ble egentlig ikke noen test. Det virker litt som om underdelen av skoen tvister en del...men vanskelig å si,.Jeg må få prøvd noen ski - men må bli frisk av influensa først.Hvis ikke tlt5'ene fungerer (godt nok) på brede ski, er jeg usikker på hva jeg gjør:- nye sko?- satse på alpinbindinger og slippe å tenke vekt når jeg velger ski?

Kiteingen jeg tenker på er forøvrig tur-kiting...greit å ha en fall-back aktivitet når fjellet er for rasfarlig. Til det tror jeg Huascaran er det beste valget (lett, rett og bra med flyt)

skimachine #179617 02/01/2013 9:56 PM
Medlem
Medlem

Ja tlt har för kort "överhäng" på tå och hälen för marker tour. Men om det inte brådskar kanske det är värt att vänta till nästa säsong då det verkar vara mycket spännande på gång. Även om nytt alltid är kul wink

Superdigg: du har de två skidorna jag vill skaffa till nästa säsong, w99an och renegaden. W99an är jag helt säker på att jag kommer skaffa mig men är inte helt 100 på renegaden. Hur är den i pisten och uppkört underlag? Har automatics i år men vill ha lite mer charger skida än dem som samtidigt fungerar ok i pisten. Uppenbarligen inte högsta prio men blir ju ofrånkomligt en del piståkning trots allt.

skimachine #179618 02/01/2013 10:14 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Kan egentlig ikke si at jeg jeg har det veldig travelt...og neste års nyheter på bindingsfronten frister svært for dette området.Enig at superdigg's stall virker fristende.

skimachine #179619 03/01/2013 11:13 AM
Entusiast
Entusiast

Ja tlt har för kort "överhäng" på tå och hälen för marker tour. Men om det inte brådskar kanske det är värt att vänta till nästa säsong då det verkar vara mycket spännande på gång. Även om nytt alltid är kul wink

Superdigg: du har de två skidorna jag vill skaffa till nästa säsong, w99an och renegaden. W99an är jag helt säker på att jag kommer skaffa mig men är inte helt 100 på renegaden. Hur är den i pisten och uppkört underlag? Har automatics i år men vill ha lite mer charger skida än dem som samtidigt fungerar ok i pisten. Uppenbarligen inte högsta prio men blir ju ofrånkomligt en del piståkning trots allt.

Det kan jeg svare på :)Jeg låste hælen på tampen av forrige sesong og Renegade med NTN var bra så lenge det var mykt men jeg slet med å få de til på preppet underlag. I juleferien kjørte jeg Renegadene hver dag med alpinbinding (STH) og jeg ble klar over hva resten av greia er. De har alltid vært dønn stabile i pudder og selv om de neppe faller inn i kategorien lekne så er formen såpass spesiell at jeg opplever de som morsomme å kjøre. Etter 5 dager i Oppdal med litt offpist på tynt dekke som krevde ekstremt hurtige transisjoner samt mye pist-kjøring med hovedvekt på kunstsnø er jeg re-frelst. De er like dønn stabile på rufsete underlag som de er i pudder og oppkjørt pudder. Det går faktisk fint å kjøre på skjær selv på hard kunstsnø. Tror ikke jeg har lest en eneste test av brede ski uten at det hevdes at de kjører "som på skinner" selv i pist. Mulig det er sant men disse er bedre. Renegade er en stiv storefjellsski som samtidig er relativt lette og merkelig nok morsomme å kjøre - en slags bastard av LP XXL og EP Pro. Skiene skinner dessuten mest kjørt med en nøytral posisjon. Fjernet 4mm shim'en på mine Krypton Pro for å få en mer oppreist kjørestilling og synes det fungerte veldig bra. Jeg er likevel litt " konservativ" med en montering på 86cm fra baktupp, mange har disse montert på 88 og 87 (mer sentrert).Mye subjektivt i vurdering av ski men at både W99 og Renegade er blandt de bedre er det vel ikke så mye tvil om. Renegade vil jo også være en del annerledes enn Automatic - Automatic vil ligne mer på W99.

skimachine #179620 03/01/2013 11:29 PM
Fersking
Fersking

Har årets benchetler og er veldig fornøgd med den skia, god flyt, ikkje så tunge og veldig gode å køyra med. Skia fungerar øvealt, på hardtføre og laustføre, om det er berre litt pudder så er skia knall. Ambefale den skia.

skimachine #179621 03/01/2013 11:36 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Det virker som om atomic er inne i en god periode nå... (mye bra ski)

skimachine #179622 04/01/2013 10:53 PM
Medlem
Medlem

Tack før feedback superdigg! De låter precis som det jag ær ute efter! Usch undrar om jag verkligen klarar att vænta till næsta sæsong med detta inkøp wink

Bent chetlern er sikkert en morsom skida men det synes jeg Automaticen er också, men det er konstruktionen och stabiliteten hos renegaden jag er ute efter.

skimachine #179623 05/01/2013 8:47 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Prøvde BD Megawatt carbon med tlt5p og tecnica Bodacious + dynafit radical ft12 i bakke i dag. Synes det fungerte veldig bra. RV/DIN var satt til 10, og jeg kjørt med frontbindingen .på 1 klikk.Selv om jeg kun prøvde den i bakke, så er jeg rimelig sikker på dette er skien jeg velger. Grunnen er at den hadde en helt annen følelse enn de andre skiene jeg har/har prøvd. Den hadde en veldig avslappet surfefølelse, og var veldig lettkjørt....noe som kanskje best betegnes av jeg merket svært liten forskjell på de to svært forskjellige sko-parrene (hadde nok merket større forskjell i off piste). Jeg hadde ikke forventet å få den følelsen i bakke. Skiene jeg kjørte med var på var 188 - noe som virket svært, svært kort...men jeg lurer faktisk på det var var helt greit. Det var null problem å kjøre kortsvinger - selv med tlt5'en (faktisk så vil jeg si at movement bond 177 var mer krevende mht på sko)...så jeg tror jeg hadde likt disse både i tett skog, men også til renner. Til dra-på kjøring synes jeg fx104 er bra...og det er kanskje ikke noe vits med flere som kan brukes til det. Noen annet jeg likte, var at de aldri ga inntrykk av de ville gi noe mer enn det de faktisk ga....:det er viktig for meg med en forutsigbar ski....så jeg vil heller ha en ski som ikke biter enn en som biter og slipper (som var problemet med både k2 coomba og obsethed for meg). I morgen blir det en enkel topptur. (Gode argumenter for å velge noe annet mottas gjerne, men nå skal de kunne kjøres med dynafit bindinger)(Er også veldig fornøyd med at dynafit endelig fungerte med brede ski for meg...lurer på om grunnen er at enkelt og greit er veldig vanskelig å være veldig kontant med disse skivene)

skimachine #179624 05/01/2013 9:19 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

En annen observasjon: det ser ut til at jeg opplever ski totalt forskjellig fra alle andre....følte blant annet at obesthed måtte kjøres ekstremt aggressivt...men den var kjent leken(!)Megawatt opplevde jeg som en leken liten småfjellski (og det i bakke!!), mens offpiste magazine beskriver den som " big radius powder hog". Kanskje obesthed var for lang 189 og megawatt for kort (188)?

skimachine #179625 05/01/2013 9:50 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke prøvd karbonversjonen men gamle Megawatt (09-versjon?) likte jeg ikke noe særlig - de var ikke til å stole på. Ut i fra testen på Wildsnow så kan det se ut til at de er endret en god del smile Tester kjørte de med Plum og Dynafit Titan så de funker tydeligvis med tech (nå skal det sies at det ikke står om frontbindingen var låst).

Hadde ikke regnet med at du falt for en ski med radius på 42m :P

skimachine #179626 05/01/2013 10:24 PM
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hadde ikke regnet med at du falt for en ski med radius på 42m :P

Det var vel barndomsminner som piplet frem.... 

Lurte faktisk på det selv også...

Jeg var heller ikke hyperfornøyd med 1.gen da jeg prøvde den - eller jeg syntes den var grei, men foretrakk sevun.  Parrene jeg prøvde virket som om de var montert forholdsvis langt frem....og jeg synes å huske at 1.gen var montert langt bak.   Forventningene er også annerledes. 

skimachine #179627 05/01/2013 10:58 PM
Entusiast
Entusiast

Det høres bra ut - BD er notoriske på bakmontering. Det funker for så vidt på tele men gjør skiene unødvendig trege spør du meg. De jeg kjørte var montert anbefalt og min opplevelse ble nok preget av det smile

skimachine #179628 07/01/2013 9:23 AM
Entusiast
Entusiast

Tack før feedback superdigg! De låter precis som det jag ær ute efter! Usch undrar om jag verkligen klarar att vænta till næsta sæsong med detta inkøp wink

Bent chetlern er sikkert en morsom skida men det synes jeg Automaticen er också, men det er konstruktionen och stabiliteten hos renegaden jag er ute efter.

Etter det som står i den griselange tråden om Renegade på TGR så er det ikke store endringer mellom de ulike årsmodellene - heller ikke neste sesongs - så kommer du over de til en god pris så er det bare å løpe å kjøpe! 186 eller 196 for øvrig? Greit å ha i bakhodet at det er mye ski så du skal være ganske diger før 196 blir riktig smile Terreng (antall trær...) spiller selvfølgelig inn også.

Bent Chetler er en god del mykere enn Automatic. Knallgode pudder-jibbeski men faller inn i den kategorien ski som jeg personlig mener ikke funker på hardt og vekslende føre.

skimachine #179629 07/01/2013 2:30 PM
Entusiast
Entusiast

skimachine #179630 07/01/2013 4:23 PM
Fersking
Fersking

Thanx, Har nettopp hentet meg et par 188 MW Carbon som det skal telemarksbindinger på (er 173) og gleder meg til å surfe på de:-)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå