Har i noen år nå kjøpt ski for å utvikle meg selv som ski-løper, og ikke bli stuck i gamle vaner. Dette har utvilsomt vært en bra taktikk, og jeg syne det har vært utviklende. Allikevel ser jeg at de skiene jeg har endt opp med nå er nokså konservative.
Skistallen nå består av:
- Kästle fx104 184 m/Marker Tour (Brukes til heisbasert offpiste, samt korte toppturer (f.eks. Gaustatoppen)). Godt fornøyd, men ikke leken. En ski jeg stoler veldig på.
- Movement Bond 177 m/Dynafit Radical FT (Toppturer. Leken ski som er god i pudder og is, men har litt for lite flyt fil gjennomslagsføre...mangler også kraft nok til å dundre på uansett føre. Veldig fornøyd med denne. Klassisk ski med moderne elementer.)
- Eldre dynafit race ski med race bindinger (160). Lett til å ha på sekken, men for myk til at jeg synes den er morsom å kjøre på typiske sommerbreer - dvs is. Brukes lite...og burde selges...men kanskje bra til rolige solo fjellturer.
- Salomon Enduro. Veldig bra all mountain ski m/rocker. God flyt. Ikke like kvikk som en sl ski, og ikke stabil som en gs. Typisk "jobben skal til hemsedal" ski....takler alt. Veldig morsom i pudder på hardt.
- SL konkurranse ski. Elsker denne til kveldskjøring i mindre bakker.
- GS konkurranse ski. Nyinnskaffet. Fikk meg til å lure på hvorfor jeg har tullet med all mountain ski....men de har egentlig bare en mode, så de vil nok kun brukes i bakke (og løype)
Nå vurderer jeg altså endre skistallen litt. Rando-race skiene kan selges til en lettere person...men jeg kan også beholde de for bruk et par ganger i året. All mountain skiene kan selges: kan kjøre med fx104'ene på turer med andre, og race skiene i bakke. Bakkekjøring får jeg uansett nok av i Oslo området.
Det jeg mangler er en ski som ikke prioriterer kant-grep, men heller fokuserer på surfe-følelse.
Det meste pudderet jeg kjører får jeg når jeg går opp. Dynafit er definitivt best å gå med, men jeg har slitt litt med brede ski og dynafit før, men er muligens klar for å kjøre med de i halv-låst posisjon...men tenker at jeg kanskje også bare burde vente til neste år...på de nye dyanfit din 16 bindingene (er ute etter den nye tåa, ikke din 16). Dynafit-problemene jeg har hatt har vært på is/hardt føre...så på en ski som dette vil det kanskje ikke være noe problem.... Det hadde vært veldig fint om skien også kunne ha passet som en kite-ski.
Ski jeg synes virker spennende er:
- K2 Pon2oon (Synes den virker spennende. Kanskje ikke noe poeng med lette tur-bindinger...)
- Dynafit Huascaran (Lett, bred. Trolig en god kite-ski.)
- DPS W99 Pure (Vil tro at denne gir flyt, men bevarer lekenheten i en litt smalere ski)
- Andre???
Sko: Lange RS 130, Dynafit TLT5 Performance, Technica Bodacious (faller litt mellom to stoler - men hvis årets tech såler holder meg inne på dynafit, er dette trolig den mest kjøreorienterte tech-kompatible skoen som finnes).
Sted: Tipper skiene i all hovedsak vil bli brukt i Høgevarde+Bøsetra-området, samt mindre topper på østlandet. Oppdal og Tyin-området er også kandidater. Gaustatoppen kan være aktuell, men ikke rennene - da bruker jeg FX104 eller Bond'ene.
Er egentlig bare ute etter innspill for å få åpnet øynene mine for nye kominasjoner...