Lav vekt er ikke bare positivt - og det er nok noe av grunnen til at Movement har begge versjonene av Bond....men, jeg har ikke prøvd x-versjonen. Typisk vil en ski med lav vekt kreve mye mer bruk av stabiliseringsmuskler for å holde skia stabil, og på hardt føre må man aktivt holde kanten mot snøen. Forskjellene er ikke enorme her: mine Bond på 177 veier det samme som mustagh ata på 187...men følelsen er ganske stor. Når det er mykt spiller det mindre rolle. X-bond er jo mye lettere...og jeg vil tro at det gir en ski som er mindre stabil. Til topptur tror jeg en litt lang x-bond er godt valg, men jeg liten tro hvis du kjører såpass mye i bakke eller vil ha en god ski når det er hardt på topptur (som er grunnen til at jeg kjøpte den).

Manaslu er en myk ski, men den har blitt litt stivere i fjor...men det er absolutt en myk ski. (Den får typsik veldig bra kritikk i USA, som er veldig pudder-orientert, og litt mer midt på treet i Europa, som har mer blandede forhold. )Jeg ville ha gått får FT. Jeg er som sagt samme mål som deg, og kjører mine dynafit på RV/DIN 10. Det er mye når det er mykt, men hvis det er hardt, så må jeg ha såpass. Dumt å kjøpe en binding som du må kjøre på maks din. Pass på at du får 92-stopperne på de bond, hvis du ender med den....dumt å ha for brede stoppere.

Husk at det finnes to tlt5'ere - performance og mountain.