Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NTN kjedelig/tungt å kjøre på ?
#179429 08/12/2012 6:26 PM
ola123 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann..

i fjor kjøpte jeg meg nye telemark twin med ntn freeride og tilhørende støvler fra crispi, brukte hele fjorårets sesong på å kjøre de inn, og tok de frem idag.

Synts hele turen egentlig var bortkastet, fikk ikke flyt i svingene samt at jeg må presse og legge hele min vekt på foten som "svikter" for å i det hele tatt få litt utslag, noe som resulterte i at når jeg ble sliten, kunne jeg egnetlig bare kjøre vanlig alpint på de, foten letter ikke om jeg ikke presser og nærmest legger meg ned.

Så spørsmålet mitt er: skal det være sånn? hjelper det med mildere powertubes? type hvit eller grønn (kjører på blå nå)

Er det utrolig mye forskjell på å kjøre 75mm binding i forhold til NTN, vurderer å kastemeg rundt å kjøpe ski med75mm binding isteden om dette er lettere.

Re: NTN kjedelig/tungt å kjøre på ?
ola123 #179430 09/12/2012 11:13 AM
GTL Offline
Fersking
Fersking

Hei,

Har bra med erfaring på overgang til NTN for yngre løpere. Skift til grønne fjærer, gjør en stor forskjell. Hvordan støvler kjører du på? Crispi sine grønne Evo har en bedre fleks i belgen enn feks Scarpa Comp. Scarpaen eer i overkant stiv, dette kan løses med litt håndarbeid med en skarp kniv:)

Du kan også starte med å varme kun skallet i stekeovnen, 100 grader 3-4 min, NB! følg med og ikke glem dem inni der! Vi gjør det med alle nye støvler, selv for senior løpere på WC nivå.

75 mm er lettere og mer fleksibelt, og du taper neppe noe på å velge det istedet, dersom det viktigste er å leike og ha det gøy:)

Lykke til!

GTL

ola123 #179431 09/12/2012 11:27 AM
Medlem
Medlem

Mykere fjær vil hjelpe deg, men hvis du vurderer å gå tilbake til 75mm så kan du alltids vurdere nye Freedom bindingen. Den vil mye mer lik en 75mm binding enn Freeride vil være selv om den er ment som en "topptur" binding. Tenker mest nå i forhold til fleksen da Freeride er veldig aktiv og lite progressiv i fleksen så er freedom mykere og mer progressiv.

ola123 #179432 09/12/2012 11:43 AM
Entusiast
Entusiast

Det er stor forskjell på 75mm og NTN.. Selv kjørte jeg 75mm i tre sesonger, før NTN kom ut på markedet. De første dagene med NTN var veldig uvant, og ikke spesielt komfortable. MEN når jeg først fikk forståelse for kjørestilen som kreves med NTN, så har jeg aldri ønsket meg tilbake. Om du går over til en typisk wirebinding, vil du kjenne at de er mye slakkere sideveis, og ikke minst mykere å kjøre med. Selv kjører jeg med blå fjær på NTN. Selvsagt blir man mer sliten i låra av å kjøre telemark enn alpint. Det vil du kjenne uavhengig av hvilke telemarksbindinger du kjører med. Men om dine fjærer er så stive som du forteller, så må det vare en produksjonsfeil. Da ville jeg prøvd å skaffe noen andre, og eventuelt fått reklamasjon på de gamle fjærene. De få turene jeg har hatt med 75mm etter at jeg byttet til NTN har bare bekreftet at jeg gjorde rett valg. Men dette er selvsagt en smakssak.

ola123 #179433 09/12/2012 2:57 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har 1,5 sesong på NTN, etter "hundre" år med alle mulige typer 75 mm kabelbindinger. Overgangen fra Hammerhead og Axl var helt uproblematisk, det satt fra første sving og med blå fjærer på 4 og Scarpa TX Comp vil jeg si at flexen var/er mykere enn Axl og Hammerhead på stiveste oppsett og Scarpa T1 støvler. Step-in og stoppere er også et pluss, samt svært bra torsjonsstivhet

Men som det skrives av Adrian her, så vil nye NTN Freedom-bindingen (jeg har den også) oppleves som mykere og mer lik en tradisjonell 75 mm binding. Kanskje vurdere å prøve den (og da gjerne med mykere fjær også) før du evt kvitter deg med hele greia? Du kommer betydelig dypere med Freedom vs Freeride, samt får noe forbedret gåfunksjon (gåfunksjonen på Freeride er mildt sagt elendig sammenlignet med alle andre løsninger på markedet). Eller kanskje prøve en mykere støvel? En godt brukt Scarpa TX Pro kan således være et godt tips

Tvi tvi :-)

ola123 #179434 09/12/2012 6:18 PM
ola123 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

takker for mange gode svar og inputs.

så fjærene har altså så mye å si for "bøyen", tenker jeg gjør ett nytt forsøk med ntn utstyret mitt, men skaffer meg hvite powertubes og satser på at foten glir mye lettere ut smile

Bruker de orange crispi evo skoene. Skal man da bare ta ut innerforet og legge de i stekeovnen? er det noe annet man skal gjøre mens de er "varme" gå litt med de eller noe i den duren?

ola123 #179435 09/12/2012 6:46 PM
Medlem
Medlem

Orange Evo er jo kjent for å være hønnstive. Kok opp vann og hell ned i ytterskallet (len støvelen fremover og fyll opp tåpartiet/belgen) Så heller du ut og setter i innerstøvel og flekser frem og tilbake. Kan gjentas til du får en litt snillere flex.

ola123 #179436 09/12/2012 9:49 PM
Medlem
Medlem

Første generasjon EVO (orange) var en håpløs sko med mindre du skal presse hver minste bit av kraft ut av svingen. Sett skoen i gå modus neste gang du kjører så vil skoen oppleves som mykere. Eller så kan du bruke varmt vann slik som trubohenrik sier. Brukte selv to år på kjøre inn min EVO sko før jeg solgte den etter tre sesonger og gikk over til TX Pro fra Scarpa. Har ikke angret på det!

ola123 #179437 10/12/2012 9:03 AM
Fersking
Fersking

Mye interessante tilbakemeldinger her. Jeg kjøpte NTN første året det kom og det var mildt sagt en kjempeovergang fra Rottefella Cobra bindingene jeg kjørte på fra før. Og som Adrian sier første generasjon Evo hadde så stiv fleks at de var umulige å bøye så jeg helte kokende vann oppi. Men da opplevde jeg at fleksen ble forskjellig på skoene. Mulig det var bare noe jeg innbilte meg, men er man sikker på at fleksen blir lik ved denne metoden? Det kommer sikkert an på temperatur på vannet og hvor lenge man har vannet oppi. Sesongen etter gikk jeg over til Scarpa TX Pro og det var mye bedre. De har en fleks jeg er vant til fra Scarpa T2. Så jeg ville heller ha anbefalt å gå over til TX Pro dersom Evo fortsatt føles for stiv. Jeg har imidlertid aldri blitt helt fortrolig med NTN, men det er interessant hva som sies om Freedom bindingen her! Men ulempen med Freedom er vel at man ikke har montasjeplate slik at man kan ha samme binding på flere par ski som man kan med freeride bindingen?

ola123 #179438 10/12/2012 1:41 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Halloj!Har själv de Orangea Crispi EVO, jag tog helt enkelt ut innerstöveln och hällde i kokande vatten rätt ner i stöveln. Sedan tvångs böjde jag böj vecket gång på gång. detta gör väldigt snart att böj vecket ger med sig och blir mjukare. Resultatet blir att stöveln blir mycket mer mjuk och lätt åkt.

ola123 #179439 10/12/2012 1:53 PM
ola123 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

når dere sier at dere bøyer den med kokende vann, tar dere da innerstøvelen oppi for så å sette støvelen i bindingen og flexer løs med foten nedi, mens de sitter fast i bindingen? blir ikke det forferdelig varmt på foten eller er det noe her jeg overser? smile

ola123 #179440 10/12/2012 3:57 PM
Entusiast
Entusiast

Vær obs på at myke powertubes kan være for myke inntil såla på støvelen har blitt myk nok. For hvis såla ikke flekser, vil den bevege seg ut av bindinga. Men hvis du ikke mister skia ved vanlig kjøring på grønn fjær, er det bare å kose seg.

Selv etter koking krevde våre Crispi Evo fra første sesong mange titalls dager med innkjøring (jeg vet ikke om oransje Evo ble mykere i fleksen ut av esken etter hvert, men jeg tror det). Grønn Evo har riktig fleks fra dag 1, i likhet med Prophet og nyere Scarpa.

ola123 #179441 10/12/2012 9:36 PM
ola123 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

satser på at ntn-gleden blir større etter at jeg har gjort noe a det som her. Hvite powertubes er kjøpt inn, men tror jeg skal få en fagmann til å skifte siden det så litt innviklet ut. Skoene skal stekes og kokes, så håper jeg på det beste smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå