Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Verdens sterkeste hodelykt
#179409 08/12/2012 1:35 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Lys nok på topptur her er løsningen. Den er utviklet i Burfjord og heter Moonlights 4000.

les testen her:

http://teleskiers.blogspot.no/2012/12/test-av-kraftige-hodelykter-og_8.html

Re: Verdens sterkeste hodelykt
thor ski #179410 10/12/2012 9:18 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nok en bra lyktetest fra deg, takker. Moonlight 4000 fra Burfjord er allerede bestilt :-)

PS: Linken er spredt "for alle hauger" på Facebook i helgen, så vil tro du har hatt litt pågang mot webadressen i helgen

thor ski #179411 10/12/2012 1:28 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for det. La inn en Mercedes Bi zenon versus Moolights 4000 på slutten av testen, Med begge lysene på lang sending ble blendet ned av Moonlight 4000 lykten. lykke til med lykten...

thor ski #179412 10/12/2012 2:46 PM
Entusiast
Entusiast

Må spørre... Ut i fra bildene kan det nesten virke som det blir for mye lys (utrolig nok) og at kontrastene forsvinner? Kan godt være et resultat av kamera og eksponering så klart.

thor ski #179413 10/12/2012 3:37 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

hei. Det er kameraet som overeksponerer på det sterke slyset så detaljene forsvinner. Er det derimot snø ute så bør du ikke lyse og se ned på max. Ttl ski og tur skogen, sykling på sti og grus så er denne lykten overkill. På topptur i flatt lys er denne lykten så pass kraftig at den får frem en god del kontraster du ekkers ikke hadde sett, slik at du kan dra på litt. I mørket på fjellet er kommer alt lyset til hjelp og turen ned i flomlys kan forgå med større sikkerhet.

thor ski #179414 10/12/2012 8:53 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

På topptur i flatt lys er denne lykten så pass kraftig at den får frem en god del kontraster du ekkers ikke hadde sett, slik at du kan dra på litt. I mørket på fjellet er kommer alt lyset til hjelp og turen ned i flomlys kan forgå med større sikkerhet.

Bingo :-)

thor ski #179415 10/12/2012 10:02 PM
Fersking
Fersking

Nå har jeg vært så heldig å teste lykten mer en alle andre til sammen smile heldige meg.. hehe.Det er pur nytelse å bruke den. Jeg har for første gang kjørt mye hardere i mørke enn i dagslys. Vi har utfordrende føre her opp i nord for tiden med en blanding av gjennombrudds skare, stein hard is, stein hard skare og flere steder pudder. Blåst inn opp mot 30 cm dypt til usle 2 cm som bare skjuler skare is. Lyset trenger ned i snøen på en måte som gjør at det er mye lettere å skille de ulike snø typene fra hverandre. Lys kjeglen er stor slik at du ikke trenger å snu på hode i det hele tatt for å orientere deg når du kjører. Det er naturlig lys over alt slik at du kan dra på det du orker, det er lys over hele kjørefeltet du naturlig ville valgt i dagslyset. Jeg prøver å ikke la lykten lyse rett ned i snøen foran meg. Har ikke slitt med det problemet i det hele tatt. 2000 lykten har mange av de samme egenskapene, eller som min gode venn Tore ropte etter et par jubelbrøl. Jeg trenger jo ikke snu på hode lenger, ser jo alt jeg trenger. Bare å dra på. Det viktigste for meg er dog den økte sikkerheten denne lykten gir når jeg kjører. Jeg kan planlegge turen på en helt annen måte en før, ser langt frem, har stor bredde på lys kjeglen og sliter ikke lengre med behovet for å kjøre saktere for å kunne orientere meg. Gleder meg vilt til jeg kan montere opp to stk på hjelmen smile