Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Feilmontering av binding gang på gang .....
#179384 07/12/2012 10:25 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.

Leverte mine Line Mr. Pollards Opus til en av landets større sportsbutikker for noen dager siden for å få borret hull til dynafit og look p18 bindinger. Skulle sette inn quiverkiller inserts i skien for å kunne bytte på bindinger og få ned høyden på bindingen.

Det har tiligere vært montert jester og tour bindinger, men hullene er plugget og kom ikke i konflikt med noen av de to nye monteringene. Når jeg henter skiene så ser alt tilsynelatende greit ut og jeg drar hjem for å arbeide videre med montering av quiverkillers inserts. Begynner å borre ut hullene som verkstedet har borret og plutselig ser jeg at det er noe helt feil. Hullene til fremdelen av look bindingen er forskjøvet nesten en cm til siden på den ene siden. Hullene passer perfekt til hullene på bindingen men er som sagt nesten en cm til sides i forhold til bakdelen av bindingen. På den andre skien er alt som det skal være. Det er heller ikke noe problem med hullene dynafit bindingen.

Jeg er selvfølgelig skuffet og tar kontakt med verkstedet som legger seg helt flate og ber meg komme inn med skiene så de kan se om de kan fikse dem. Når jeg kommer inn med dem og de får sett på dem så konkluderer de med at de skal klare å få laget hull til look bindingen hvis de flytter den en cm tilbake. Det vil i si at alle 8 hullene på begge skiene må plugges, med store plugger siden jeg hadde borret dem opp for quiverkillers og nye hull må borres for både for bak og forbindingene på begge ski for å få dem like. Er ikke akkurat veldig glad for å flytte monteringen en cm bakover og sette verdensrekord i å plugge skiene mine, men godtar forslaget for å redde skiene.

Senere på dagen ringer de igjen fra verkstedet og sier at de har borret opp hull til look en cm bak og det gikk greit på den første skien, men på den andre skien så overlapper de nye hullene til look bindingen hullene til dynafit bindingene. Så det vil i praksis si at jeg må velge enten look (alpin) eller dynafit (rando) binding på skiene mine. Det vil også være 32 plugger i skiene tilsammen etter denne fadesen av ett monteringshelvete.

Er det urimelig av meg å kreve nye ski? Eventuelt hvordan kompensasjon er rettferdig? Opusene var nye på slutten av 2011 og var i meget god stand.

Re: Feilmontering av binding gang på gang .....
dagobert #179385 07/12/2012 11:16 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Slike case er vanskelige. Hvis du kjøper en tjeneste, og den ikke blir utført etter spesifikasjon, så skal du ikke betale eller få avslag på denne tjenesten(monteringen).Hvis verkstedet har "ødelagt" skien så har de et erstatningsansvar. Men jeg tror det er vanskelig å kreve ny ski. Skien var brukt, og dermed var verdien noe forringet. Dessuten var den plugget fra før. Jeg ville tatt opp dette caset med butikksjef/daglig leder, og spurt hva de er villig til å tilby deg, før du evt lager et helvete:-)Ved å tilby deg mer enn du kanskje rent juridisk har krav på så har de en gos mulighet til å få en fornøyd kunde tross alt.

dagobert #179386 07/12/2012 11:58 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar. Er helt enig i at dette ikke var en ny ski, men i praksis så var dette en ski jeg skulle stått flere sesonger med. Har tatt kontakt igjen å bedt dem komme med ett forslag på løsning som begge parter kan leve med før jeg lager ett "helvete" wink. Har god tone med verkstedet og de virker imøtekommende, men forstår også at erstattning/nye ski er siste utvei for dem.

Men sånn som saken er nå hvor skien i praksis er ødelagt. Hva har jeg egentlig krav på?

Utfallet her er jo uannsett at jeg trenger nye ski og jeg syntes det blir for galt hvis jeg skal betale en større sum i mellomlegg for nye ski når skiene jeg hadde var 100% funksjonelle.

dagobert #179387 07/12/2012 12:25 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du fremstiller saken saklig men misfornøyd til butikksjef/daglig leder som Tjukken skriver så bør du komme langt før du må heve stemmen. Viktig å få frem at funksjonen til skiene er betraktelig redusert kontra hva du hadde og at du bør sitte igjen med noe som minst er like bra som du hadde. Om det er nye ski eller en erstatning må vurderes.