Hei.
Leverte mine Line Mr. Pollards Opus til en av landets større sportsbutikker for noen dager siden for å få borret hull til dynafit og look p18 bindinger. Skulle sette inn quiverkiller inserts i skien for å kunne bytte på bindinger og få ned høyden på bindingen.
Det har tiligere vært montert jester og tour bindinger, men hullene er plugget og kom ikke i konflikt med noen av de to nye monteringene. Når jeg henter skiene så ser alt tilsynelatende greit ut og jeg drar hjem for å arbeide videre med montering av quiverkillers inserts. Begynner å borre ut hullene som verkstedet har borret og plutselig ser jeg at det er noe helt feil. Hullene til fremdelen av look bindingen er forskjøvet nesten en cm til siden på den ene siden. Hullene passer perfekt til hullene på bindingen men er som sagt nesten en cm til sides i forhold til bakdelen av bindingen. På den andre skien er alt som det skal være. Det er heller ikke noe problem med hullene dynafit bindingen.
Jeg er selvfølgelig skuffet og tar kontakt med verkstedet som legger seg helt flate og ber meg komme inn med skiene så de kan se om de kan fikse dem. Når jeg kommer inn med dem og de får sett på dem så konkluderer de med at de skal klare å få laget hull til look bindingen hvis de flytter den en cm tilbake. Det vil i si at alle 8 hullene på begge skiene må plugges, med store plugger siden jeg hadde borret dem opp for quiverkillers og nye hull må borres for både for bak og forbindingene på begge ski for å få dem like. Er ikke akkurat veldig glad for å flytte monteringen en cm bakover og sette verdensrekord i å plugge skiene mine, men godtar forslaget for å redde skiene.
Senere på dagen ringer de igjen fra verkstedet og sier at de har borret opp hull til look en cm bak og det gikk greit på den første skien, men på den andre skien så overlapper de nye hullene til look bindingen hullene til dynafit bindingene. Så det vil i praksis si at jeg må velge enten look (alpin) eller dynafit (rando) binding på skiene mine. Det vil også være 32 plugger i skiene tilsammen etter denne fadesen av ett monteringshelvete.
Er det urimelig av meg å kreve nye ski? Eventuelt hvordan kompensasjon er rettferdig? Opusene var nye på slutten av 2011 og var i meget god stand.