Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye ski - kort pudderplanke?
#179341 04/12/2012 7:42 PM
pixis Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei og hå!Ser etter nye ski ettersom mine park-ski ikke får noe særlig utnytte her på vestlandet, ettersom det stort sett kun dreiser seg om off-piste her jeg bor. Leker litt med tanken på å kjøpe noen kortere allmountain/freeride for leken skikjøring i skog. Er dette helt banalt eller det dette noe som lar seg gjøre?Jeg er 175 høy, 70kg tung og leter etter en ski med twin-like shape og planen er å montere bindinger relativt midstilt på skien. Noen idèer? laugh

Re: Nye ski - kort pudderplanke?
pixis #179342 04/12/2012 8:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

HEi,

har endt opp med Whitedot Redeemer i 180 for samme bruk (men ikke midstilt). De funker utrolig bra til mangt, men er ikke noen jibbeski i vanlig forstand. De er twins og tåler baklengskjøring. Utrolig bra til alle typer snø. Har lagt igjen mange slik svar, men gjentar; de er noen av de best egnede skogkjøringskiene for pudder og variable forhold som også tåler en tur innom løypa. Anbefales!

PS. Glem alle Armada JJ (ol.) meldinger som kommer i slike tråder. De er morsommer, men ikke best i skogen. I løype og park er JJ derimot sterke. I skogen trenger du flatt camber eller fullrocker for å kunne svinge på femøringen når du ikke har høy hastighet (tett skogpartier f.eks.).

pixis #179343 05/12/2012 1:04 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nei! Ikke glem Armada JJ's. Ikke uten grunn har de vært uforandret (med unntak av top-coat-design) i mange år. Det er veldig lekne ski, som takler omtrent alt av føre. Svinger på fem-øren, sitter bra på hard føre og takler det meste. Vil du ha de ekstra lekne velger du 175 lengde. Ellers takler du sikkert også 185. Ligg unna AK-modellen. Den er for MYE. Av alt. Vanlige JJ's er antagelig markedets beste allround ski. De nye Magic J har justert egenskapene, uten at jeg vet om det gjør dem enda mer fleksible, eller om de er mer spesialiserte... Jeg vil ikke disse Redeemer. De er sikkert bra, men JJ'ene er det nærmeste jeg har kommet "allround" moro-ski. Prøv et par før du bestemmer deg. Lykke til :-)

pixis #179344 05/12/2012 3:00 AM
Fersking
Fersking

Hva med Line Sir Francis Bacon. Skia er nesten symmetriske med early rise og early taper (140-108-136 ) anbefalt stanse er 25 mm fra senter kommer i lengde 172 -178 og 184. Skal være meget lekne ski som gir god flyt i pudder samtidig som den skal funke greit i preppa løyper. Har ikke prøvd de selv, men har hørt såpass mye bra om de så jeg venter mine i posten nå de nærmeste dagene:)Sjekk link :http://lineskis.com/skis/sir-francis-bacon-1213

pixis #179345 05/12/2012 9:18 AM
Ringrev
Ringrev

Jeg synes faktisk at spenn er viktig for skogskjøring - ihvertfall hvis det ikke er usporet skog. Grunnen er at spenn gir skia mer popp som gjør det mye lettere å avlaste skiene og snu de når det er nødvendig å få de opp av snøen. I ren pudder så er jeg enig i at det ikke er noe fordel.Jeg liker ideen med en kort pudderski for skog: en småfjellski. Jeg tror mange ville hatt stor glede av slike småfjellski. Jeg prøvde meg med den gamle SFB, og synes egentlig at den passet, men kunne godt ha valgt noe som var enda kortere og enda bredere. (Jeg har lyst til å prøve noe på rundt 170cm og 120mm+ under foten til slikt, men har ikke fått prøvd det ennå selv. (er selv 184/85kg))

pixis #179346 05/12/2012 11:14 AM
Entusiast
Entusiast

Line Opus er jo lagd for dette formålet smile Har ikke prøvd denne selv men siste SFB har jeg prøvd. SFB er blitt mer storefjellete selv om de er fortsatt lekne. Opus har vel i større grad rendyrket lekenheten.

pixis #179347 05/12/2012 11:25 AM
Fersking
Fersking

Denne skia bør dekke det du er ute etter: http://www.libertyskis.com/double-helix

Lett ski med rocker konstruksjon. Bambus vil gi my pop og lekenhet i skogen. Finnes bla i 174. Monteringsmessig, er disse mer midstillt en vanlig.