Skimachine, jeg er enig i at hvis du skal "dra på" på is og har brede ski (og stiv gummi i sålen på skoa) så vil platebinding fungere bedre, så lenge bindingen er pent brukt og hullene til akslingen ikke er slitt store (har en duke som jeg måtte kassere etter to sesonger fordi den hadde noen mil med feller). Hvis ikke vil spinninga overgå vinninga.
For din del Willemine, på 54kg, så kan du "dra på" fra morgen til kveld på et par dynafitbindinger.
Kanskje både Zenoxide, Stoke og Black Diamond-skiene er litt stive, men i de lengdene er det ikke alt for vanskelig å kjøre med stive ski. Rockeren på skiene hjelper også på litt i drittføre hvor det kan være vanskelig med stive ski i starten. Men Zest vil sikkert være helt perfekt (som sikkert mye annet).
Siste triks. Teleskop-karbonstaver. Teleskop må du ha uansett, da du sikkert vil gå med 125cm eller noe slikt og kjøre med 110cm. Karbon er smart fordi du slipper at du bøyer staven, og at de ikke iser seg så lett fast. Holder også bedre enn metallstaver (jeg har ennå til gode å se en teleskopkarbonstav knekke, men har hørt en historie om noen som har sett det).
Digresjon... Jeg har knukket ett stk karbonstav (underdel). Antagelig hadde den fått en real kakk av en stålkant. Den knakk 10 cm over trinsen i det jeg satte den i bakken og skjøv fra. Uansett: De holder mange ganger lengre enn alu 
Til trådstarter: Si litt mer om bruksområdet og "hvor" som Skimachine spør om!