Litt drøyt å kalle det uetisk å pakke på folk diamir,baron osv....Har selv kjørt med dynafit siden 2000...så det begynner å bli noen år nå, men har likevel valg selv å kjøre med marker tour på de bredeste skiene mine (som er ganske smale: 104mm). Grunnen er at jeg vet at dynafit ikke klarer å holde meg på bredere ski enn 90mm når jeg drar til på is - og jo, jeg har prøvd (på 105mm og 115mm ski). Platebindinger gjør også at man kan bruke alpin-sko - og jo der er fremdeles forskjell på alpin og randosko. Stivheten får man til, men på fleksen er det et stykke igjen . Jeg vil kanskje ikke anbefale alpinsko til tur...selv om mitt dynafit-oppsett ble liggende i bilen da jeg gikk opp til Gaustatoppen i går.
Når alt dette er sagt, så er jeg helt enig i at dynafit er en helt overlegen tur-binding, og det skal ganske mye til for at det faktisk skal være verdt å gå med tyngre utstyr. Jeg gikk som sagt med tung utstyr, men konkluderte i etterkant med at jeg burde ha tatt det lette. Litt dårlig sikt var nok til at jeg ikke turde utnytte alpinutstyret. Litt fare for at dette forvirrer mer enn nødvendig. Det er ganske/veldig sannsynlig at dynafit holder for trådstarter, siden hun ikke veier mye. Jeg er i det store og hele veldig enig med Sigmund T. Sko bør du prøve i en god butikk. Norske butikker kan også være billige. Min østerriske venn og hans kone, kjøpte akkurat 2 fulle randopakker på Rå - til priser som matcher det de kunne få i Østerrike. Mener at jeg så at de solgte alle gamle ski for 2000 kroner.....