Jeg har hatt vanlige JJ's i 185 til både vanlig slalomski og til NTN. Mest lettkjørte ski jeg har vært borti'. Flyter bra, men sitter overraskende bra også i bakken. Det er nok en grunn til at disse skiene har vært uforandret i mange år (bortsett fra overflatedesign). Det sier litt i en tid da det "drøsser" av nyskapninger. De er utrolig lekne og fine. However: Jeg fikk lyst til å prøve noe råere, så jeg kjøpte AK JJ's da de kom i fjor, og de flyter nok enda et hakk bedre, og er faktsik helt rå på skjæret i vanlige bakker. Nesten som en "vanlig" carvingski. MEN: Det er mye MASSE å flytte på, så i krevende snø vil de gå hardt ut over knærne. De er dessuten langt mindre lekne enn vanlige JJ's (som sagt krevende). Det er virkelig 2 forskjellige ski. Forskjellen i lengde, bredde og MASSE, er betydelig. Etter en uke i Chamonix valgte jeg å selge dem (med såre knær). (Jeg har forresten fremdeles mine JJ's for NTN - heldigvis). Jeg ville ha noe som var mer lettkjørt... Nytt valg: BC Nocta 188. De virker lovende. Definitivt mer lettkjørte enn AK'ene. Men sitter ikke på langt nær så godt på hard snø. Jeg har ikke fått testet dem i nok pudder til å si noe om flyten, men det lover selvfølgelig godt med rocker og bredde. Siden 2012-modellen og 2013 er lik, bortsett fra design, kan du jo kjøpe "fjorårets" på finn, i stedet for å stresse med Conrad eller Pyrinees. Verd en test, tenker jeg.... I utgangspunktet er jo en av J'ene involvert også i utviklingen av Nocta'ene, så de har beholdt mange av de gode egenskapene, men i følge spec'en skal de være noe stivere i bakpartiet. Uansett: Vanlige JJ's anbefales på det sterkeste! Nocta er et interessant alternativ. I følge fjorårets testere er også Line Opus et bra alternativ. Har en kompis som kjøpte i fjor, som er superfornøyd. Jeg er forøvrig ca 85kg og 183 høy, så vi stiller nogenlunde likt mht fysiske mål. Uansett: Lykke til med valget!