Det er utrolig mye dårlig råd - og veldig mange som later som om det ikke gjøres kompromisser - og det er mye smak og behag. Et av problemene er nok at det er mange som faktisk ikke kan kjenne forskjell...eller forholde seg til forskjellen. Det er bare trist å se en person uten grunnleggende teknikk straightline i slalombakke med brede, lange freeride-planker: mulig de blir konger i kameratgjengen, men de utsetter bare alle andre for fare. Jeg vil tro at du bør gå for en ski som:- er forholdsvis myk (som begynner er du trolig ikke flink nok til å belaste skien riktig)- rundt kropslengde- rundt 90mm under foten- har en lett rocker (Tenker her på typen du knapt kan se) - har lett spenn (spenn gjør at du får en mer stabil ski, men også at du får mer spenst til knote-kjøring i lav fart (renner, tett skog o.l.)- rundt 20meter svingradius...men gjerne ned i 18. Det vil gjøre det mye morsommere å carve i bakke.- skarpe kanter (spesielt viktig siden skia er myk, da det stjeler fra is-egenskapene) Gjerne dra over kantene hver gang du skal kjøre i bakke.- du bør unngå de aller letteste skiene, men også de tyngste. (En tyngre ski gir mer stabilitet...mens en for tung ski kan fjerne lekenheten) Velg heller en tung ski enn en tung binding. Når det er sagt så er sikkert marker tour f12 et greit valg. Dynafit er også det, men ikke førstevalget hvis du skal kjøre en del i bakke.

Coomback kunne passe til beskrivelsen, men jeg ville ha valgt noe som er litt smalere og med litt mer innsving slik at du får mer glede i bakken. Som begynner bør du kjøre ofte i heis: det er viktigere å kjøre ofte enn å kjøre mye. Samboeren kjører på dameversjonen av coomba med dyanfit, og trives på den...men kjører for passivt til å carve den effektivt....noe skia egentlig heller ikke tåler - ihvertfall ikke med min vekt. Tror kanskje jeg heller ville ha sett på toppturskiene til völkl enn heis-skiene. Toppsturskiene er generelt sett bedre egnet til lav fart.

Eventuelt kan du kjøpe to par ski. Jeg kjøpte mine mest brukte ski for 2000 kroner med bindinger (sl racing ski, 65mm under foten og 165cm - jeg er 185/85kg). Topptur-ski kan du også få billig hvis du går litt ned i bredde....men du får mye hjelp i vanskelig snø ved å velge noe rundt 100mm...som bør være mer enn nok med din vekt.