|
 Isolering av slange til drikkesystem
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har en camelback med slange som er isolert mesteparten av slangen, men den fryser alltid der isoleringen slutter. Har kikket etter neopren, eller annet egnet matreriale i diverse butikker uten hell, og lurer på om noen har noen tips om hvor jeg kan finne noe som kan brukes.
|
|
|
 neopren...
|
Medlem
|
Medlem
finnes vel i de fleste dykkerbutikker. Evt. få en gamme slitt hanske/sokk fra en bekjent som dykker.(muligens ikke helt digg)Evt, når det er kaldt heller jeg alltid tilbake vannet fra munnstykket ned i slangen når jeg har drukket. Da er det ikke vann i den uisolerte delen av slangen(munnstykket) lenger, og problemet kan være løst.
|
|
|
 Kan og..
|
Fersking
|
Fersking
Det kan være lurt å legge drikke systemet + slangen innenfor jakken. Da vil det holde seg varmere og kroppen tar lettere opp varm drikke enn kald. Kan forstå at det er digg med kald drikke når man er tørst, men kroppen vil bruke energi på å varme opp væsken.
|
|
|
 smart
|
Fersking
|
Fersking
source har kommet med en amrt løsning. de har lakt hele slangen inne i skulderstroppen. men en gledelås hele veien opp. det følger tillogmed med en liten varmepost som kan legges i en liten lomme ved siden av munnsytkket =) http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=372
|
|
|
 BCA!
|
Medlem
|
Medlem
Det har sekkene fra BCA hatt lenge. Er kjempefornøyd med den løsningen. Siden det ser ut som om sekken fra source sre ut til å være mer for anleggsbruk, og at sekkene fra bca er mer back-country dyr, er det vel bare å gå for den som passer best til sitt bruk. Men sjekk ut http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=641Har storebroren til denne og er kjempefornøyd.Har aldri hatt problemer med ising.
|
|
|
 Søk...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...på forumet. Mange slike tråder.
|
|
|
|
|
|
 Blås i det
|
Fersking
|
Fersking
Blås vannet tilbake i posen, da iser det aldri. Ikke blås for mye, da blir sekken etterhvert jævlig stor ;O)
|
|
|
 da kine
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
har neoprenetrekk over hele slangen. Bruker bare å blåse når jeg er ferdig, og putte enden av slangen inn i lomma på jakka så fryser den ikke. Fyller også bestandig varmt vann på den. Ikke nødvendigvis kokende da... Men klart at er det kaldt så blir alt bånnfrosset uansprett. Da duger bare termos eller ei flaske inni jakka. Prøvde camelpack én gang når jeg bodde på svalbard og konstaterte at det funker ikke mellom 10 og 30 blå... for de som funderte på dét....
|
|
|
 ...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...og selvfølgelig ikke under 30 blå heller!
|
|
|
 Pleier...
|
Fersking
|
OP
Fersking
som regel blåse ned i posen igjen, men det hender jeg glemmer det og det er jo self da det fryser. Selger DaKine eller noen andre neoporentrekk løst? Har en varmepose som jeg har varmt vann oppi, og det holder godt på varmen, så det er akkurat der neoprenen jeg har slutter den fryser. Har noe gammalt dykkerutstyr liggende, men tror den neoprenen er litt for tykk.
|
|
|
 ...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=120270
|
|
|
 Hva skjedde?
|
Fersking
|
Fersking
Etter overgang til camelpupp, så oppdaget jeg at vi brukte mindre tid opp fjellet: Vi sluttet med drikkepausene. Istedet går vi på som idioter hele veien til toppen. Snakking og skitpreik er ikke nødvandig på fjelltur!
|
|
|
|
|
|
 VVS-butikken..
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
... har nok noe som kan hjelpe på isoleringen. Der finnes det mykt og fleksibelt isolasjonsmateriale beregnet på vannrør. De har helt sikkert noen rester liggende, tilogmed 
|
|
|
 jeg var på ut.no
|
Fersking
|
Fersking
i går. Bergensavdelingen. Der solgte de isolasjon for bare slange og munnstykke, kan jo stikke innom dem hvis du bor i nærheten av Bergen eller trondheim? Der får du også vinterkit til hele drikkesystemet. Lykke til!!
|
|
|
 jeg var på ut.no
|
Fersking
|
Fersking
i går. Bergensavdelingen. Der solgte de isolasjon for bare slange og munnstykke, kan jo stikke innom dem hvis du bor i nærheten av Bergen eller trondheim? Der får du også vinterkit til hele drikkesystemet. Lykke til!!
|
|
|
 blås!
|
Fersking
|
Fersking
blås vannet ut av slangen igjen. Dersom blæra blir full av luft, kan du lene deg forover slik at slangen ligger over vannet og suge lufta ut igjen. hvis du skjønte det 
|
|
|
 Osprey Switch
|
Medlem
|
Medlem
Har sett at ute.no har vinterkit til slange og munnstykke ja, men hvorfor ikke spytte inn noen ekstra kroner og kjøpe en Osprey Switch-sekk. Der ligger slangen og munnstykket inne i skulderstroppen, og i tillegg får du en fet sekk på kjøpet...(vet ikke om den nye modellen har denne løsningen da, men jeg regner med det) Men hvis det blir sinnsykt kaldt så fryser det vel uansett, og da hjelper det kun hvis du blåser vannet tilbake.
|
|
|
 løs isoleringsslange
|
Entusiast
|
Entusiast
Kjøpte i fjor en løs isoleringsslange på telemark pyrenees: http://www.telemark-pyrenees.com/ f.eks. http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=4_110_130&products_id=865
|
|
|
|
|
|
 Neporen
|
Medlem
|
Medlem
Mange sportsbutikker og produsenter har etterhvert kommet med forskjellige løsninger på dette. Går du til en hvilken som helst Gsport eller noe annet som ligger nært tror jeg du kan treffe blink Neopren er et relativt billig materiale.. og gjør jobben, så lenge alt går som det skal(som det heter hos OsloSportslager) Har sydd litt neo fra en gammel våtdrakt. MYE jobb, men har du ikke en helt standard Camelbak el., kan det være løsningen. Men blåser du ikke ut vannet, som er kommentert her tidligere, går det til helvete uansett hvis det er noen kullingser. Husk å tøm posen om natten...
|
|
|
 ...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hørt at noen som en nødløsning har surret inn slangen i bobleplast, tror det funket også!
|
|
|
 Kutt slangen
|
Fersking
|
Fersking
Kan du ikke bare kutte av en bit av slangen, tilsvarende lengde som du mangler isolasjon?Og jeg kan bekrefte at slange og munnstykke fryser inni skulderstroppen på Osprey Switch.Det er kun å blåse vannet tilbake som fungerer i kulda, med mindre du kjenner Petter Smart og bygger et sindig batteridrevet varmekabelsysytem... Helt klart mulig, men det vil nok koste litt...
|
|
|
 Isolasjon til Source
|
Ringrev
|
Ringrev
Noen som vet hvor man får tak i isolasjon til Source drikkesystemer? VPG er utsolgt for slangeisolasjon, og jeg gidder ikke klippe i stykker våtdrakta mi.
|
|
|
|
|
|