Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til valg av ski og bindinger til toppturer
#178938 13/11/2012 1:51 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, jeg har trent alpint i rundt 6 år. Jeg har hat veldig liten erfaring med topp tur ski og pudder forhold(En tur ned i herlig dyp pudder på lånte park ski og syntes det var helt fantastisk).

Ønsker å kjøpe meg et par gode topp tur/pudder ski med Marker bindingerHar hørt denne typen bindinger er greiest om man vil fokusere på turen ned, og er vant med og putte mye kraft fram på ski.

Fant fort veien til Sport Conrad, men jeg er veldig usikker på hva jeg bør velge av ski. Ønsker ski som er gode i så og si all slags føre, en All Mountain ski om jeg har forstått riktig, men det pudderforhold jeg kommer til og sikte på. Pratet med en fyr på Sportsbua, han anbefalte et par HOJI 4FRNT fordi han mente de passet bra for tidligere alpinister som vil over i pudder forhold og toppturer.

Dog de har ikke disse skiene på Sport Conrad. K2 KungFujas 11/12 virket som et godt alternativ men jeg har egentlig ikke peiling.

Noen her som har noen forslag til valg av ski og bindinger(Hvilken Marker bindinger bør jeg bør gå for, eller noe annet enn Marker?)

Er 176 høye og veier knapt 60 kg, Hvor lange bør skiene være?

Re: Hjelp til valg av ski og bindinger til toppturer
KlatrendeFrokost #178939 14/11/2012 10:19 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis man skal ha en ski til alt og vekt ikke er en problemstilling så er ski med midtbredde rundt 110mm mest interessant. Hoji er i såmåte en perfekt ski. Andre ski som er i samme gate er Salomon Rocker 2 108 og 115 og Armada Norwalk. Lengde ut fra det du sier 180-185cm. Bindinger blir rett og slett en vurdering av vekt opp mot kjørestyrke og gåkomfort. Hvilke støvler skal du bruke?

KlatrendeFrokost #178940 14/11/2012 10:55 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg hadde ikke valgt Hoji som eneste ski med mindre den utelukkende skal brukes off piste. Det er en kongeski men med ganske spesiell konstruksjon (gjennomgående rocker i hele skien) som gjør at den egner seg dårligere skal du bruke den på preppet underlag.

Jeg ville valgt en ski med spenn samt rocker foran og bak og ikke av de mykeste. Kästle kan kanskje være noe for en med alpinbakgrunn. Rocker 2 115 er ingen dum idé - alternativt Line Sir Francis Bacon om du vil ha noe mer lekent. Nå veier du jo ingenting :P så du kommer til å flyte bra på >100mm og en lengde fra din kroppshøyde til det Kong Telemark foreslår.

Skal du ha nye sko bør du absolutt vurdere en tech-binding da du uansett er så lett at du kan grisekjøre på disse. Skal du bruke de du har (går ut i fra alpinstøvler) så gå for en freeRando-binding fra Marker, Salomon/Atomic eller Tyrolia/Head.

KlatrendeFrokost #178941 15/11/2012 11:03 PM
Fersking
Fersking

Veier omtrent det samme som deg, og vil anbefale deg tech-bindinger, med mindre du kjører grisehardt. Du sparer masse vekt og de er mye behageligere å gå i. (Som er det du kommer til å bruke desidert mest tid på om du vil gå toppturer smile En støvel med ordentlig utslag i skaftet er gull når du går, men gir nok ikke en veldig alpinskifølelse på vei ned...

KlatrendeFrokost #178942 18/11/2012 3:52 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tenker å bare bruke racing støvlene sammen med http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/4608 så kan jeg eventuelt kjøpe nye støvler seinere om jeg absolutt må ha andre sko, Salomon skiene virket som noe passende om det ikke er noen andre lit billigere forslag her. Noen her som kan gå god for bindingene? På sport Conrad står at disse bindingene kommer med en 80mm stopper(antar dette er bredden) så da må jeg kjøpe større stoppere som passer til salomon skiene eller?

KlatrendeFrokost #178943 22/11/2012 6:09 PM
Fersking
Fersking

spørsmål jeg har hatt carving ski i ca 6 år fikk twintip i fjord men leter etter en topptur ski pakke. kan dette være en god pakke? salomon rocker 2 108 Salomon Guardian bindingog Salomon Quest 110 12/13 sko