Interessant innlegg Stefn! Jeg må si at jeg er litt positivt overrasket. Selv hadde jeg litt lykke med søk med telefon mot telefon, da brukte jeg også HTC og søkte etter HTC og en gang Iphone mot HTC. Selv er jeg guide og skredinstruktør, så jeg er generelt ganske skeptisk til ny teknologi før det er skikkelig testet ut. Har litt forskjellige skredsøkere, men bruker mest helt enkle og greie 3antenners søkere som BCA Tracker 2 og Mammut Barryvox Element og Pieps DPS. Redningsgruppen jeg har jobber i bruker mye Pieps. Vi velger disse skredsøkerne av en enkel grunn; fordi de er realtivt like søkere som Pulse og de mer avanserte søkerne, men vi utelukker så mange frustrasjonsmomenter og knapper som mulig i en stresset situasjon. Gjør det så enkelt som mulig, ellers viser det seg at man bruker mye tid på knot i stedenfor effektivt søk. Derav skepsis til telefon også!Har selv gravd fram kamerater flere ganger, og vet at om man har mange funskjoner og faktorer å forholde seg til, kan det gå litt i "overload" og koke over i topplokket. Dette har vi også erfaring med fra skredkurs vi har hatt. Der vi har stått i bakgrunn og stresset kurselevene. Jo mer stress, og jo flere funskjoner, jo mere krøll blir det. I de verste sistuasjonene har enkeltpersoner brukt opp mot 5minutter på å samle seg nok til å i det hele tatt komme i gang med et klumsete søk. Min anbefaling er derfor alltid å gjøre det enkelt med skredsøkeren, og øve til det sitter drillet inn. (Men jeg er tidligere yrkesmilitær, og er ganske tilhenger av drilling :P)Liker at du poengterer hvor dårlig Recco fungerer, så jeg ville faktisk heller kjørt med en mobiltelefon enn Recco. Men nå skal det nevnes at det desidert viktigste for skredsikkerhet er kunnskap og erfaring. Jo flinkere man er til å lese terrenget, og ser faretegn, jo mindre blir man utsatt for skred. Det er bevist at omtrentlig 80-90 prosent av alle skred er mennesklig utløst, og kunne vært ungått om man hadde tatt hensyn til en enkel 5-punkts analyse.Det er bra at man kan selektere vekk signaler i buddylisten, men jeg er fortsatt veldig skeptisk til kommunikasjonen mellom telefon og skredsøker og det faktum at det er et pulserende wifisignal. Kan være interessant å se om teknologien videreutvikles.